Samen naar Schoon en Emissieloos Bouwen
Tijdens de eerste dag van Zero Emission | Ecomobiel op 15 oktober in de Brabanthallen in ’s Hertogenbosch ging veel aandacht uit naar de presentatie ‘Samen naar Schoon en Emissieloos Bouwen’. Drie sprekers van koplopers GP Groot Inzameling en Recycling, BMN Bouwmaterialen en Heijmans lieten zien hoe zij de weg zijn ingeslagen naar schoon en emissieloos bouwen. Belangrijkste boodschap: dat lukt niet alleen, we moeten volop samenwerken!
Tekst: ing. Frank de Groot

GP Groot doet veel aan duurzame inzameling en hoogwaardige recycling.
“Al jarenlang is het credo bij GP Groot ‘Samenwerken aan een circulaire, energieneutrale en klimaatbestendige toekomst’. Daarbij ligt de nadruk vooral op ‘samen’. Want we hebben samen immers klimaatdoelstellingen afgesproken. En alleen samen in de keten halen we die doelstellingen”, aldus John Veerman van GP Groot Inzameling & Recycling.
Ook Marleen Mensink, Manager Leanworks & Marketing bij BMN, benoemt de noodzaak tot samenwerken: “De komende Zero Emissie (ZE)-zones en de transitie naar schoon en emissieloos bouwen zijn actuele onderwerpen. Veel bedrijven staan voor uitdagingen, zoals investeringen in emissieloze vrachtwagens, machines en benodigde laadinfrastructuur. Deze obstakels zijn vaak te groot voor individuele bedrijven om alleen op te lossen, maar samenwerking met partners kan uitkomst bieden.”
Nikki Pije, Senior Adviseur Bouwlogistiek bij Heijmans Materieel Beheer, ging in op een innovatieve oplossing die het bouwbedrijf heeft gevonden om hun logistieke processen te beheren en tegelijkertijd de impact op het milieu te verminderen.

Met Leanworks ontzorgt BMN het volledige logistieke proces op bouwprojecten.
Inzamelen en recyclen
GP Groot doet veel aan duurzame inzameling en hoogwaardige recycling. “Op het gebied van hoogwaardige recycling richt GP Groot zich op het hergebruiken van materiaalstoffen en deze terugbrengen als nieuwe grondstoffen. Om een echte circulaire economie te worden, moeten vraag naar en aanbod van gerecyclede materialen gestimuleerd worden. Wij helpen klanten te sturen op gedrag, met een afvalbeheersplan en goede bronscheiding. Daarnaast bieden we een uitgebreide rapportage waarmee klanten direct inzicht hebben in hun afvalstromen, scheidingspercentages en uiteindelijk ook de CO2-rapportage. Inzicht in die data leidt ook tot meer bewustwording en vaak ook tot creativiteit.”
De oproep tot ‘samenwerken’ komen we door de hele presentatie van John tegen. Want alleen samen maken we de cirkel rond. Zo zijn er al vele materiaalstromen die gerecycled worden tot grondstoffen waarna er weer hoogwaardige producten van worden gemaakt. GP Groot zoekt daarom ook de samenwerking in de gehele keten, van producent tot verwerker, met vele mooie voorbeelden tot gevolg. Er zijn bouwwerken waar door samenwerking in de keten tot 50% minder virgin gebruik is gerealiseerd en 17% minder verpakkingsmateriaal is gebruikt. Sinds dit jaar verzorgt GP Groot ook landelijk de inzameling en verwerking van alle afvalstromen op de BMN vestigingen. Door te kiezen voor duurzame samenwerking, circulaire loops te sluiten, te voorzien in duidelijke rapportages en daarmee te ondersteunen bij CSRD en ESG koos BMN voor GP Groot Inzameling en Recycling.” Waar John Veerman wel kritisch op was bleek het prefab-bouwen: “Zolang alles losmaakbaar wordt gebouwd is het in orde, maar met alles wat wordt gelijmd creëren we een nieuw probleem voor de volgende generaties.”
Optimale logistiek
Met Leanworks ontzorgt BMN het volledige logistieke proces op bouwprojecten. Marleen laat diverse oplossingen zien waarmee BMN Leanworks de klant kan ontzorgen. Zo wordt gebruik gemaakt van bouwhubs. Dat is vaak een vestiging van BMN Bouwmaterialen in de buurt van het project of een locatie van een transportpartner van BMN aan de rand van de stad. Ook kunnen daar werkpakketen per woning worden samengesteld. “Een specialist in stadslogistiek is BMN Van Keulen. Dit bedrijf is sinds 2019 onderdeel van BMN Bouwmaterialen. Van Keulen is gespecialiseerd in het leveren aan bouwplaatsen op moeilijk bereikbare locaties. Dit doen ze met specifieke voertuigen die geschikt zijn voor stedelijke omgevingen, zoals elektrische voertuigen en kleinere vrachtwagens. Ook maken ze gebruik van strategisch geplaatste hubs.”
“Daarnaast kan BMN Leanworks er voor zorgen dat de bouwmaterialen bij aankomst door professionele inhuizers op de werkplek worden neergezet. Hierdoor kan de vakman direct aan de slag, waardoor de productiviteit flink toeneemt. We kunnen verder leveren tot maximaal 34 meter hoogte. En voor die last mile in ZE-zones kunnen we zorgen voor elektrisch vervoer of transport over water. Tot slot bieden we de afvalcontainerservice. Een bijzondere container is de BouwBewust Box. In deze 2 kuubs-box zitten de bestelde materialen. Na het leeghalen van de box kan deze direct worden gevuld met bouwafval.”
Volgens Marleen verdient BMN Leanworks zichzelf eigenlijk altijd terug: “We hebben wel eens metingen gedaan naar de productiviteit van de vakmannen op de bouw. Die steeg van 40% naar 80% omdat alle materialen die ze nodig hadden al voor ze klaar stonden waar zij ze nodig hadden.”
Inzicht in logistieke data
Door de implementatie van een Supply Chain Portal van ICT Incore, heeft Heijmans een innovatieve oplossing gevonden om hun logistieke processen te beheren en tegelijkertijd de impact op het milieu te verminderen. Nikki Pije legt uit: “Bij de start van een project krijgen de leveranciers en transporteurs een account. Zij melden vooraf zelf hun transporten aan. Deze transporten kunnen alleen aangemeld worden binnen de capaciteit van de bouwplaats. De aangemelde transporten komen op de afgesproken tijd en worden direct doorverwezen naar de juiste plek en de vrachtwagen wordt direct gelost. Daarna verlaat de vrachtwagen, eventueel met geplande retourvracht, de bouwplaats en wordt afgemeld.”
Nikki vervolgt: “Vanaf 1 juli 2024 moeten alle grote, beursgenoteerde bedrijven voldoen aan de CSRD, de nieuwe Europese wetgeving die rapportageverplichtingen oplegt op het gebied van mens, milieu en klimaat. Bouwlogistiek maakt daar een onderdeel van uit. Je hebt het dan primair over de uitstoot van CO2 en stikstof, maar in het verlengde daarvan ook over geluidshinder en verkeersoverlast. Het mooie is: die aspecten gaan hand-in-hand. Want hoe minder transportbewegingen, hoe lager de CO2– en stikstofuitstoot, maar ook hoe minder verkeersoverlast en geluidshinder voor omwonenden.”
Om de emissies tijdens projecten te verlagen, is het niet genoeg dat Heijmans alleen eigen uitstoot in kaart brengt. “We besteden een groot deel van een project uit aan onderaannemers en toeleveranciers, dus we willen ook hun emissies monitoren”, vertelt Nikki. “Daarom is in 2023 een nieuwe functionaliteit aan de Supply Chain Portal toegevoegd: een tool om emissies die gepaard gaan met transport te monitoren. Voor het berekenen van de CO2-uitstoot wordt bijvoorbeeld automatisch berekend wat de gereden afstand is op basis van de verzend- en eindlocatie.”
Nikki besluit: “We hebben nu beter inzicht en kunnen gerichter sturen op de activiteiten die voor de grootste uitstoot verantwoordelijk zijn. Daarnaast kunnen we gerichtere keuzes maken waar we kiezen voor elektrisch transport en waar niet.”

Door de implementatie van een Supply Chain Portal, heeft Heijmans een innovatieve oplossing gevonden om logistieke processen te beheren en tegelijkertijd de impact op het milieu te verminderen.
Duurzaam en zero-emissie
John benoemt tot slot de zero-emissiezones. Vanaf 1 januari 2025 voeren de eerste achttien gemeenten een zero-emissiezone (ZE-zone) in en zo’n elf andere gemeenten volgen later. Positief nieuws zou je zeggen, maar volgens John zou het ondernemers helpen als de gemeenten koers en vaart houden. En met enige retoriek nam hij de toehoorders nog even terug naar 2007 toen de roetfilters letterlijk en figuurlijk roet in het eten gooide van menig duurzame transportonderneming. Daarom zijn oproep aan gemeenten om niet te tornen aan maatregelen die verkondigd zijn: “Hou de rug recht en wees duidelijk. Bij GP Groot doen ze dat en is de duurzame weg ingezet, zowel bij het inzamelen alswel het recyclen.”
Hij besluit: “Dit jaar tanken wij bij GP Groot Inzameling en Recycling 800.000 liter HVO100 en hebben we de weg naar elektrisch ingezet. De eerste vijf elektrische vrachtwagens rijden en volgend jaar volgen er nog eens tien. Samen maken we de cirkel rond!”