Dieselprijs vanaf 1 januari 2027 flink omhoog

Vanaf 1 januari 2027 gaat de dieselprijs flink omhoog. Dit meldt Cumela, brancheorganisatie van ondernemers in groen, grond en infra. De verhoging komt door de invoering van het Europese emissiehandelssysteem Emission Trade System (ETS)-2, waarmee brandstofleveranciers CO2-rechten moeten kopen. Ook komt er vanaf 1 juli 2026 een vrachtwagenheffing.

Brandstofpomp met verschillende soorten brandstof, waaronder diesel en Euro 95

Foto: Wikimedia Commons.

De extra kosten die brandstofleveranciers moeten betalen, worden doorberekend aan de eindgebruiker (ook consumenten). Op basis van de huidige ramingen stijgt de dieselprijs hierdoor in 2027 met ongeveer € 0,11 tot € 0,15 per liter. De basis van deze schatting is een CO2-prijs van ongeveer € 35,- tot € 50,- per ton en een emissiefactor van 2,67 kg CO2 per liter diesel.

De prijs van de CO2-emissierechten bepaalt wat voor stijging er nog meer in het vat zit. Een kwestie van vraag en aanbod. Op dit moment overtreft de vraag het aanbod. Sommige analyses zien volgens Cumela tegen 2030 zelfs een prijsstijging van € 0,45 tot € 0,52 per liter als gevolg van ETS-2.

Accijnskorting

De accijnskorting, als gevolg van hoge energieprijzen na de inval in Oekraïne, verlengde de overheid met een extra jaartje, tot en met 2025. Zo krijg je ruim 11 cent korting op diesel. Het kan zomaar dat deze korting in 2026 wegvalt. Een rekensom laat zien dat in 2027 ETS-2 en stop van de korting een prijsstijging opleveren van 22 tot 26 cent per liter diesel.

Voor HVO betaal je geen heffing, omdat het geen fossiele brandstof is. Dit betekent in 2027 een veel kleiner prijsverschil tussen diesel en HVO. De vraag is even wat dat gaat doen met de vraag hierna en in het verlengde de prijs.

Vrachtwagenheffing

Vanaf 1 juli 2026 start in Nederland een vrachtwagenheffing. Het aantal gereden kilometers en de CO2-uitstootklasse van de vrachtwagen bepalen de hoogte daarvan. Dit betekent dat dieseltrucks zowel per liter brandstof als per gereden kilometer te maken krijgen met extra kosten. Je betaalt met een dieseltruck feitelijk twee keer voor de uitstoot. Deze CO2-taks is geen idee vanuit Den Haag, maar een EU-regel en die was al even bekend. Aan de andere kant komt het Eurovignet per 1 juli 2026 te vervallen. Tegelijkertijd wordt de motorrijtuigenbelasting tot een minimum verlaagd.

Slim investeren

Het is slim om te kijken hoe je impact van deze heffingen kunt beperken. Denk aan investeren in schonere voertuigen of ritten efficiënter maken om kilometers te verminderen. Hoe lager de uitstoot van de vrachtwagen, hoe lager het tarief. De vrachtwagenheffing geldt voor alle binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg. Vrachtwagens gaan per gereden kilometer betalen op snelwegen, een aantal N-wegen en gemeentelijke hoofdwegen.

Het tarief is afhankelijk van het gewicht en de CO₂-uitstootklasse van het voertuig. Hoe zwaarder en vervuilender de vrachtwagen, hoe hoger het tarief per kilometer. Het gemiddelde tarief bedraagt circa € 0,186 per kilometer (prijspeil 2025).

Voor meer informatie en updates over de vrachtwagenheffing kun je terecht op de officiële website: vrachtwagenheffingsbeleid.nl.

Bron: Cumela