Woonvisie makelaars introduceert bezichtigingsprotocol

Artikel delen

Woonvisie makelaars in Rotterdam heeft een nieuw bezichtigingsprotocol ontwikkeld om veilig een huis te kopen en verkopen zonder gezondheidsrisico. Zo krijgen geïnteresseerden digitaal een privé-bezichtiging van de makelaar, waarop een bod gedaan kan worden. De personen met het beste bod, nooit meer dan vijf, krijgen vervolgens de mogelijkheid om de woning zelf te bezichtigen. Uiteraard met de nodige voorzorgsmaatregelen. ‘Zo zal de makelaar niet altijd met je mee naar binnen gaan.’

Daar waar de meeste ondernemers in deze heftige en onzekere tijd proberen zoveel mogelijk omzet binnen te halen, deed Woonvisie Makelaars bewust eerst een stap terug. Zo hebben zij gekeken naar een veilige manier van werken. Tycho Schot zat net in het verkooptraject van zijn huis toen de Coronacrisis los barste. ‘Dat was even schrikken. Mijn schoonmoeder zit in de risicogroep en woont naast ons. Ze komt geregeld langs voor een bak koffie. Toch willen we onze woning graag verkopen. Gelukkig reageerde Woonvisie heel rustig, de geplande bezichtigingen werden on hold gezet. En nu hebben ze een creatieve oplossing bedacht.’

Want, zo zegt Woonvisie: ‘Bij ons gaat gezondheid voor, ook al betekent dat dat we een aantal opdrachten deze week zijn kwijtgeraakt’, aldus Wilbert Hoogendijk, eigenaar van Woonvisie. ‘Altijd in de buurt’, zo luidt de slogan van Woonvisie en zo staan ze ook bekend. Betrokken in de buurt en je bent altijd welkom voor een kop koffie. ‘Bijzondere tijden vragen echter om een andere aanpak. We kiezen voor een aanpak waarin we, alsnog zo persoonlijk mogelijk, het maximale doen om de gezondheid van onze klanten en die van onze medewerkers te beschermen. Hierbij zijn de richtlijnen van het RIVM leidend.’ Zo hebben de Rotterdamse makelaars een protocol ontwikkeld, naar aanleiding van de laatste richtlijnen. ‘We hebben nu eenmaal te maken met woningbezichtigingen en voor een gemiddelde woning in de stad heb je zomaar tientallen bezichtigingen.’

Het bezichtigingsprotocol is klaar en een woning aan de Kleiweg heeft de primeur gekregen van het ‘nieuwe Corona werken’. De maar liefst zestig geïnteresseerden krijgen op verzoek een login van een website waarop ze het informatiepakket kunnen bekijken met de omschrijving, tekeningen, foto’s alsook een video van de woning. Bij verdere interesse kan er een privé-bezichtiging aangevraagd worden met behulp van videobellen. Zo kan de makelaar die aanwezig is in de desbetreffende woning live filmen en inzoomen op verzoek. Wil je het dak beter bekijken? Geen probleem. Benieuwd naar de cv-installatie? Tot uw dienst. Hierop mag de potentiële koper een bod doen. Bijzonder, want de woning is niet in het echt bekeken. Maar uiteraard is deze bieding standaard onder het voorbehoud van een fysieke bezichtiging.

Uit de biedingen wordt een top 5 gekozen en deze mensen mogen de woning in het echt bezichtigen. Met de nodige voorschriften. Zo vindt een bezichtiging met max 2 personen plaats en draagt iedereen plastic handschoenen. ‘De makelaar blijft in sommige gevallen buiten wachten, want die 1,5 meter kunnen we niet altijd waarborgen in kleinere woningen. De bewoners zijn hiervan op de hoogte.’ Hoewel niks aangeraakt mag worden, wordt de woning na elk bezoek weer schoongemaakt, zoals ook op voorhand is gebeurd.
En zo heeft Woonvisie een unieke manier van werken ontwikkeld, waarmee ook in deze tijd de veiligheid van eenieder voor zover mogelijk kan worden gegarandeerd.

Onder makelaars heerst gezonde concurrentie en daar waar je de concurrent normaal niet graag wijzer maakt, doet Woonvisie dat in dit geval bewust wel. ‘Hoewel we dit protocol hebben gemaakt voor onze klanten en medewerkers, hopen we dat ook andere makelaars deze manier van werken overnemen. Zoals gezegd is gezondheid het belangrijkste en we zitten met z’n allen in deze situatie. Verkoper Tycho kan zich wel vinden in het nieuwe protocol. ‘Ik had dit in normale tijden eigenlijk ook wel fijn gevonden. Als koper kun je vanuit je huiskamer rustig een woning bekijken en als verkoper hoef je je huis alleen open te stellen voor slechts een aantal serieuze kijkers. Wat mij betreft zetten we deze lijn voort.’ Op deze manier hopen we er inderdaad het beste van te maken, aldus Wilbert van Woonvisie. ‘Altijd in de buurt’ blijft bestaan, maar wél met een afstand van minimaal 1,5 meter.