fbpx

OnderhoudNL tegen afbouw vrijstelling BPM bestelauto’s

Artikel delen

De vrijstelling van belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) moet van kracht blijven voor bestelwagens van ondernemers. Deze oproep doet OnderhoudNL samen met diverse andere ondernemersorganisaties via MKB-Nederland en VNO-NCW aan het kabinet.

bestelauto

OnderhoudNL ziet in de plannen niet alleen een onredelijk hoge lastenverzwaring voor ondernemers, maar waarschuwt het kabinet ook voor de negatieve, contraproductieve effecten op de verduurzaming van het bestelwagenpark. MKB-Nederland en VNO-NCW willen met het kabinet in gesprek over een betere aanpak om de klimaatdoelstelling te behalen. OnderhoudNL steunt deze oproep van harte.

Vrijstelling geleidelijk afbouwen

Het kabinet wil de vrijstelling van bpm-afdracht voor bestelwagens met een fossiele verbrandingsmotor tussen 2024 en 2026 geleidelijk afschaffen. Momenteel wordt deze ‘luxe belasting’ niet op bestelwagens geïnd, omdat ondernemers deze immers nodig hebben voor hun bedrijfsvoering. Het kabinet verwacht met de maatregel tussen 2024 en 2030 in totaal 2,2 miljard euro ‘op te halen’ en de elektrificatie van het bestelwagenpark te versnellen.

In de dagelijkse praktijk betekent het wegvallen van de bpm-vrijstelling voor ondernemers dat de netto adviesprijs van een bestelwagen op fossiele brandstof met zo’n 38 procent stijgt, wat neerkomt op een gemiddeld ruim 11.000 euro hogere aanschafprijs. “Het betekent een aanzienlijke lastenverzwaring die vooral mkb-ondernemers hard raakt”, stelt MKB-Nederland-voorzitter Jacco Vonhof. “Dat kunnen ze in deze onzekere economische tijden en met de torenhoge inflatie er niet bij hebben.” Circa tweederde van alle bestelwagens is in gebruik bij bedrijven met maximaal vijf bestelwagens.

Vaak geen alternatief

Een elektrische bestelwagen is op dit moment in aanschaf een stuk duurder, en in het dagelijkse gebruik voor groepen ondernemers als glaszetbedrijven vaak nog geen volwaardig alternatief. Vooral voor ondernemers die hun bestelwagen vaak zwaar beladen en/of grotere afstanden moeten afleggen, is de nog vaak kleinere actieradius en het ontbreken van een robuust ‘snellaadnetwerk’ de beperkende factor.