Bouw aan succes: zo doe je aan goed relatiebeheer in de bouwsector!

Artikel delen

Werknemers, leveranciers, gemeentelijke instanties; voor wie werkt in de bouw zijn dit belangrijke stakeholders. Naast het leveren van nette resultaten, draait het in de bouwindustrie ook om het onderhouden van deze zakelijke relaties. Communicatie is daarbij het sleutelwoord. Ook met relatiegeschenken van Drukzo en het organiseren van sociale bijeenkomsten toon je een blijk van waardering aan alle belanghebbenden. Hulp nodig bij het onderhouden van zakelijke contacten? Lees dan snel verder!

relatiebeheer

Consistente communicatie

Bij het opbouwen en behouden van gezonde zakelijke relaties speelt consistente communicatie een belangrijke rol.  Zorg dus voor regelmatig contact met alle belanghebbenden van een project. Denk aan leveranciers en werknemers, maar ook de omwonenden. Jij verwacht een hele hoop van hen, maar zij ook zeker van jou. Zo is het duidelijk wat je van elkaar kunt verwachten. Wees transparant en houd iedereen op de hoogte van potentiële problemen en de voortgang.

Tonen van waardering

Bij deze communicatie komt het uiten van je waardering. Bedank de leveranciers voor de materialen, je werknemers voor het harde werk, en de omwonenden voor hun geduld. Ga bij ze langs of laat regelmatig een bericht achter. Denk daarbij ook aan pennen bestellen of het geven van andere gepersonaliseerde geschenken. Het is een klein gebaar, maar een goede manier van het tonen van jouw dankbaarheid. Deze laten vaak een blijvende indruk achter. Dit helpt bij een soepel verloop van het bouwproces. Zorg daarbij wel voor consistente waardering. Zo komt het niet over als eenmalige dank.

Netwerkevenementen of bijeenkomst

Met consistente waardering en communicatie goed op weg met een gezond relatiebeheer. Hiermee bouw je een goede reputatie op waarbij betrouwbaarheid en deskundigheid bovenaan staan. Doe bijvoorbeeld eens mee aan een netwerkevenement of organiseer een bijeenkomst. Hierbij krijg je de kans nieuwe contacten te leggen. Zo kom je erachter of jij wat voor anderen kunt betekenen, en andersom. Daarnaast nodig je op zijn tijd een aantal stakeholders uit op de bouwplaats. Zo blijf je transparant en verbeter je zakelijke relaties!

In de bouwsector is het opbouwen en onderhouden van sterke zakelijke relaties een moeilijk, maar belangrijk onderdeel. Deze drie tips helpen je goed op weg. Met een combinatie van consistente communicatie, het tonen van waardering en sociale bijeenkomsten bouw je aan een goed netwerk. Je zult zien dat dit een van de belangrijkste pijlers is binnen de industrie. Begin hier dus op tijd mee en je ontdekt snel wat het je oplevert!