Uitbreiding parkeergarage Schiphol

Artikel delen

Op Schiphol wordt aan de entreezijde van het parkeerterrein Schiphol Parkeren P3 voor lang parkeren uitgebreid. De aanbouw parkeergarage moet begin 2019 worden opgeleverd en heeft een oppervlakte van 46.000 vierkante meter, die 2535 nieuwe parkeerplaatsen biedt.

In 2017 vlogen circa 69 miljoen reizigers via Schiphol van of naar hun bestemming. Om de topdruktes in het verkeer rondom de vluchthaven terug te dringen, investeert Schiphol fors in het uitbreiden van parkeermogelijkheden. Uiteindelijk kunnen er inclusief de aangepaste parkeergarage circa 15.000 auto’s op Lang Parkeren P3 parkeren.

Volgens projectleider Niels van Dalen van hoofdaannemer Ballast Nedam verlopen de plaatsing van de staalconstructie en het leggen van de kanaalplaatvloeren als een geoliede machine. “VBI heeft een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de snelle realisatie van de parkeergarage”, zegt Van Dalen. “Al in een vroeg stadium is in overleg met de bouwpartners de bouwvolgorde bepaald. Dankzij de strakke planning en timing van VBI voor het aanleveren van de kanaalplaatvloeren, lukt het ons om iedere dag bijna 900 vierkante meter kanaalplaatvloer te monteren.” De garage bevat een efficiënte staalconstructie omdat er relatief weinig staal en beton is gebruikt.

Mustafa Yurttas, is als technisch adviseur bij VBI direct betrokken bij de bouw van de aanbouw. Hij legt uit dat VBIkanaalplaatvloeren passen in het doelmatige en sobere ontwerp van de garage. “Op de staalconstructie zijn kanaalplaatvloerdelen van ca. 15 meter lang gemonteerd.” Over de 32-cm dikke kanaalplaatvloeren wordt een druklaag van maximaal 8 cm gestort om een stabiel en glad vloeroppervlak zonder naden te krijgen. In verband met de maximale toelaatbare belasting op de weg, levert VBI twaalf vrachten met kanaalplaten per dag. De platen worden met wisseltrailers naar de bouwplaats getransporteerd.

Ballast Nedam Parking werkt met vaste partners bij dit soort projecten die al vanaf het voortraject bij het bouwproject worden betrokken. “Deze staalconstructie met kanaalplaatvloeren passen we regelmatig toe. We kennen dit constructieve systeem door en door”, zegt Van Dalen. “Omdat we als bouwpartners dagelijks intensief met elkaar samenwerken, kunnen we veilig en betrouwbaar werk afleveren.”

Tsjip Hoekstra, projectleider parkeergarages bij Kampstaal uit Emmeloord, legt uit dat de zelfdragende staalconstructie van de parkeergarage bestaat uit een stabiele kern in de vide en verder uit hoofdkolommen met stalen liggers. “Hieraan is een facetrandprofiel gemaakt voor de bekisting voor een aanstortstrook om de staalconstructie te verankeren aan de betonvloeren”, zegt Hoekstra. De staalconstructie wordt voorzien van tijdelijke koppelingen die zorgen voor maatvastheid en de stabiliteit. Tussen de randkisten, op de stalen liggers, liggen de VBI-vloerplaten. Dit systeem past naadloos in elkaar en heeft een vrij eenvoudige manier van bouwen, waardoor je snelheid kunt maken. De uitdaging bij een dergelijke staalconstructie met kanaalplaatvloeren is dat er consequent rekening gehouden moet worden met de indraaimogelijkheid voor de vloeren.

Frank van Dulkenraad legt uit dat VBI een sterk technisch en constructief ondersteuningsteam heeft, dat vraagbaak is voor allerlei vragen van onder meer constructeurs. “Alles om tot een voor alle partijen zo gunstig mogelijk totaalresultaat te komen.”