“Afval autoruit scoort beter dan lood”

Artikel delen

Twee jaar geleden werd een product geïntroduceerd met een spectaculaire claim: het was geen loodvervanger, maar beter dan lood. Lichter, duurzamer, beter te verwerken en goedkoper. En alhoewel de conservatieve markt zich lastig laat bewerken, durft Leadax het aan om de productie fors op te schroeven. “Uitgebreid onderzoek toont aan dat Leadax beter is voor mens en milieu dan het zware metaal”.

Rob Scholte op Reimer van het gelijknamige bouwbedrijf uit het Twentse Albergen windt er geen doekjes om. Met de nuchtere tongval die de meeste Tukkers eigen is zegt hij: “Ja, dat mogen ze zeggen. Leadax is op veel fronten echt beter dan lood. Waar het kan, gebruik ik het. Ten eerste is het lichter, het scheurt minder snel, je kunt meer lengtes verwerken en – niet onbelangrijk – het is goedkoper. En mijn klanten zien het verschil echt niet.”

Niet meer van deze tijd

De reactie van Scholte op Reimer is exact waarom directeuren Roeland van Delden en Robbert Engelen Leadax twee jaar geleden op de markt brachten. Kunnen we iets maken met dezelfde eigenschappen als lood dat minder schadelijk is voor klimaat en planeet en ook nog eens makkelijker te verwerken is? Dat was de vraag die de bedenkers van Leadax zich destijds stelden. Ze waren namelijk onder de indruk van het zware metaal dat al duizenden jaren wordt gebruikt om de mooist ontworpen gebouwen op een elegante manier waterdicht te maken.

Het is immers uiterst glas en kneedbaar. Maar het feit dat het letterlijk loodzwaar is en vanwege de toxische eigenschappen in veel andere producten niet meer wordt gebruikt, maakt lood tegelijkertijd niet meer van deze tijd.

Leadax is in feite een aluminium raamwerk omwikkeld met een tot voorheen niet recyclebare kunststof. Ze onderzochten een materiaal waarvan een forse afvalberg bestaat die niet wordt gebruikt. “Toen bleek dat er ieder jaar 55 duizend ton van Polyvinylbutyral (PVB) vrijkomt in Europa. PVB is een polymeer dat wordt gesynthetiseerd uit polyvinylalcohol en dat wordt gebruikt in veiligheidsglas en autoruiten. En dat wordt allemaal verbrand. Tot nu dus. Daarmee hebben we hartstikke circulair product ontwikkeld”, zegt Engelen.

Leadax
www.leadax.nl