De Keurmeester

Artikel delen

Maximaal profijt van uw minigraver

Minigravers hebben de afgelopen jaren de markt veroverd en dat is begrijpelijk. Het zijn compacte machines met grote mogelijkheden. Ze zijn licht genoeg om op de aanhangwagen achter de bestelbus of zelfs personenwagen te worden vervoerd. Tegelijkertijd zijn ze krachtig genoeg om flinke sleuven te graven of eenvoudig sloopwerk te verrichten. Kortom, het zijn gemakkelijk te bedienen machines met normaliter een grote stabiliteit, dus er gaat zelden iets mis. En ze ondergaan jaarlijks een verplichte veiligheidskeuring.

Waarom ik u dit allemaal vertel? Wel, als je bovenstaande beschrijving van de minigraver leest, ga je al snel denken dat zo’n jaarlijkse veiligheidskeuring wellicht wat overdreven is. Want er gaat zelden iets mis, toch? Ik stel daar tegenover, dat het mede dankzij die jaarlijkse veiligheidskeuring is, dat we zelden horen over (ernstige) ongelukken met minigravers.
Omdat voor het werken met een minigraver geen speciale opleiding of certificaat nodig is, moet de machine verder tiptop in orde zijn en niet alleen motorisch. Want stel je voor dat onderhoud en veiligheidskeuring achterwege blijven en er daardoor iets misgaat, dan ben je als machinist niet alleen medeverantwoordelijk, maar kun je ook zelf het slachtoffer zijn!
Een klap met de giek kan hard aankomen, een graafbak die er onverwacht afvalt kan iemand flink raken, collega’s of omstanders die in contact komen met hete olie of er over uitglijden, een machine die kan kantelen en omvallen omdat de rupsen niet doen wat ze moeten. Je zult maar onder je eigen machine terecht komen.

Weten waarop we moeten letten

Daarom zijn onderhoud en de jaarlijkse veiligheidskeuring ook van groot belang bij een machine zoals de vertrouwde minigraver. Wij VA-keurmeesters weten waarop we moeten letten bij de verplichte jaarlijkse keuring. Daarvoor hebben we gerichte opleidingen gehad en worden wij op onze beurt weer gecontroleerd en wordt gekeken of onze kennis nog actueel is.
Net als bij de APK van onze auto’s worden de bedrijven die keuringen uitvoeren jaarlijks getest. Komen goedgekeurde machines niet door die test, dan wacht een ‘gele kaart’. En net als in het voetbal kan dat zelfs eindigen bij een ‘rode kaart’; ofwel het intrekken van de VA-keur licentie. Dat willen we natuurlijk niet, dus zorgen wij er als keurmeesters voor dat enerzijds de machinisten van minigravers zich geen zorgen hoeven maken en anderzijds onze keurbedrijven kunnen blijven keuren. Want ik spreek niet alleen voor mijzelf als ik zeg: “Keuren is niet alleen zeer belangrijk, ik vind het ook erg leuk om te doen en minstens zo belangrijk: om het te kunnen blijven doen.”

Uw Fedecom keurmeester,
Victor Akerman

BouwTotaal