Cirkel in dienstverlening Raab Karcher is rond met Track & Trace

Artikel delen

De klant verliest geld als hij moet wachten op bouwmaterialen die hij op dat moment moet verwerken. Daarom is communicatie over het exacte tijdstip van levering zo belangrijk. Wim Pranger, Logistiek Manager van Raab Karcher: “Wij zorgen voor een praktische keuze- en leveringsservice zodat de bouwer zijn proces nauwkeurig kan plannen. Het laatste stuk van het proces, waarbij de klant kan zien waar zijn levering zich bevindt, gaan wij vanaf 2020 invullen met onze tool Track & Trace. Het gaat actuele informatie bieden over de aflevering. We bieden deze service nu ook al, maar dan moet de klant wel eerst met ons contact opnemen; straks is het geheel automatisch, onder andere via een sms-berichtje op je smartphone.”

Raab Karcher is er voor het complete assortiment bouwmaterialen én voor alle praktische assistentie rondom dagelijkse bouwopgaven. Deze assistentie loopt uiteen van ondersteuning in technische zaken in duurzaam, luchtdicht, circulair en prefab bouwen tot allerlei tools die het keuze- en leveringsproces versoepelen. Denk aan RaabWorks dat is toegespitst op de professionele website en vindbaarheid, RaabCalc voor het zorgvuldig offreren en RaabOnline en RaabMobiel voor het makkelijk bestellen en de snelle levering uit een heel breed en compleet assortiment bouwmaterialen. En Greenworks helpt bij het vinden van duurzame alternatieven. Al deze ondersteuning wordt gecompleteerd door de nieuwe Track & Trace service. “Belangrijke informatie voor de klant, die precies wil weten hoe laat zijn producten worden geleverd zodat zijn werkprocessen soepel kunnen verlopen. Via telefoontjes van en naar onze medewerkers is dat nogal omslachtig. Met het nieuwe systeem, dat wij momenteel testen en begin 2020 operationeel willen hebben, verloopt dat efficiënter en een heel stuk gebruiksvriendelijker.”

 

Sluitstuk in logistieke service

Just-in-time levering van bouwmaterialen is vandaag de dag gemeengoed in de bouwwereld. De bouwer wil geen omvangrijke magazijnfunctie op z’n bedrijf en ruimte voor opslag van bouwmaterialen op de (binnenstedelijke) bouwplaats is er doorgaans niet. Die opslag geeft ook het risico op diefstal. De aannemer wil de bouwmaterialen het liefst direct verwerken als de vrachtwagen ze komt brengen. Daar zijn goede afspraken over te maken, zo weten de klanten van Raab Karcher, veelal levering binnen 24 uur. “Toch zien wij het als goed sluitstuk om dat laatste traject van de levering extra inzichtelijk te maken voor onze klanten. Die levering op de bouwplaats is in feite het meest essentiële moment van het leveringsproces. Daarover wil de klant graag actuele informatie. Logisch, want het kost direct geld als hij moet wachten op bouwmaterialen, terwijl zijn mensen klaarstaan om aan de slag te gaan. Wij kunnen met het Track & Trace systeem dat soort verstoringen van werkprocessen helpen voorkomen, al kan door een calamiteit een transporteur vast komen te staan op de weg. Maar ook die informatie helpt de klant. Als hij maar weet wat er aan de hand is en daarop kan reageren.”

Praktisch systeem

Er zijn verschillende track & trace systemen actief in de logistieke wereld. Wim Pranger geeft aan dat Raab Karcher heeft gezocht naar een systeem dat goed aansluit op aanwezige automatiseringssystemen, zoals het order/leveringssysteem ERP. “Het moet niet te complex worden voor zowel onze planners en transporteurs als voor de klant. Je kunt een heleboel features op zo’n track & trace programma zetten, maar het gaat ons erom dat wij het transportproces naar de bouwplaats optimaliseren door praktische informatie toe te voegen. Voor de planners omvat het nieuwe aspecten rondom een vertrouwde manier van werken. De transporteurs moeten hun informatie eenvoudig kunnen invoeren in het systeem. Onze klant wil op zijn telefoon of computer overzichtelijke informatie krijgen, alsmede een seintje dat de levering in aantocht is. Welkome informatie via een praktisch systeem voor alle partijen, daar zetten wij op in.”

Testfase

Het systeem is opgetuigd en er doorloopt thans een testfase. “We zijn begonnen met de chauffeurs van onze eigen vloot vrachtwagens. Dat heeft ook te maken met het feit dat de externe transporteurs veelal hun eigen track & trace systeem hebben en wij de ritinformatie voor onze klanten daarin moeten inpassen en dat is soms best lastig. Met onze eigen chauffeurs doen wij nu ervaringen op hoe ons Track & Trace systeem werkt en of de beoogde extra informatie voor alle partijen goed inzichtelijk is. Opgevraagde data moet zichtbaar worden en het sms-bericht moet tijdig uitgaan en gelezen kunnen worden. Wij zijn nog aan het finetunen, maar verwachten dat begin 2020 het systeem volledig inzetbaar is, ook bij de externe transporteurs.”

Van A tot Z

Wim Pranger ziet Track & Trace als verbeterslag in de dienstverlening van Raab Karcher. “Het gaat om inzet van moderne communicatie. Het is inmiddels de normaalste zaak van de wereld dat een klant de levering van zijn bouwmaterialen wil volgen. Daar gaan wij als Raab Karcher voor zorgen. Als finishing touch van een betrouwbaar leveringsproces. Een leveringsproces waarbij wij graag assisteren qua advies en keuze, want die zaken vormen immers de beste start voor de levering van bouwmaterialen. Met een finish in de vorm van een tijdige levering volgens actueel inzicht.”

Informatie: www.raabkarcher.nl