Bouwend Nederland op jacht naar innovaties

Artikel delen

Bouwend Nederland, de vereniging van bouw- en infrabedrijven, vraagt aanbieders en gebruikers van innovaties in de bouw zich te melden. De vereniging besteedt namelijk tot het eind van het jaar extra aandacht aan innovaties in de sector. Spil van de campagne is een innovatieplatform mét bouwinnovatieshop, waarin bouw- en infraondernemingen en innovaties samenkomen. De speciaal benoemde Innovatiescouts van Bouwend Nederland zijn daarom op zoek naar vernieuwende toepassingen, processen en materialen die gebruikt (kunnen) worden in de bouw- en infrasector. Dus kent of heb je een bestaande innovatie of ben je bezig met de ontwikkeling: laat het weten aan de Innovatiescouts via innovatiescout@bouwendnederland.nl

Innovatie? Niets nieuws voor de bouw

Maatschappelijke opgaven als klimaat, energie, aardbevingen en circulariteit vragen om innovatieve oplossingen vanuit de bouw- en infrasector. Programmamanager Innovatie bij Bouwend Nederland Tom van Eck: “Zowel in de sector als bij opdrachtgevers wordt innovatie vaak als iets moeilijks gezien. Maar innovatie biedt veel kansen en is bovendien niets nieuws voor de bouw. Al zolang mensen bouwen, vinden ze dingen uit en verbeteren ze processen en materialen. Vergelijk de 13e-eeuwse Sint Servaasbrug in Maastricht eens met een technisch hoogstandje als de 3D geprinte fietsbrug bij het Nijmeegse Dukenburg. Of de isolatiewaarde van een huis uit de jaren ‘30 met een pas opgeleverde nul-op-de-meter woning. Ook tijdens deze coronacrisis bewijst de bouw- en infrasector op ongekende wijze haar creativiteit en flexibiliteit. Kijk maar eens naar de anderhalvemeterpieper. Een soort horloge met een sensor die piept wanneer je binnen de 1,5 meter van elkaar komt.”

Innovaties pitchen via bouwinnovatieshop

Bouwend Nederland zet zich in om voor haar leden ruimte te creëren voor slimmere producten en manieren van werken. De vereniging doet dat via het meerjarenprogramma Innovatie, als mede-initiator van de Bouwagenda en partner in het Bouw en Techniek Innovatiecentrum (BTIC). Nu komen daar dus een campagne en zelfs een webwinkel bij. Van Eck: “De sector ziet de (concurrentie-)voordelen van innovaties, maar heeft behoefte aan inzicht en overzicht, ondersteuning bij de inzet van innovaties en een laagdrempelige manier om aan die innovaties te komen. Via de webwinkel bieden wij dat allemaal.” Startups, scale-ups en aanbieders van innovatieve producten en processen kunnen via de bouwinnovatieshop een pitch delen en zo in beeld komen bij bouw- en infraondernemingen, investeerders trekken, kennis in huis halen of een pilot opstarten. Dus weet je van een veelbelovend initiatief? Of ben je zelf bezig met de ontwikkeling? Laat het weten aan de Innovatiescouts van Bouwend Nederland via innovatiescout@bouwendnederland.nl en zet jouw idee gratis in de etalage van onze bouwinnovatieshop.