Payrolling fors duurder. Of toch niet?

In de bouwsector wordt payrolling veel ingezet. Als ondernemer maakt het je flexibeler en je loopt minder risico. Nu was die flexibiliteit sinds vorig jaar al een stuk minder. De Wet arbeidsmarkt in balans heeft payrolling per 1 januari 2021 echter ook nog eens een stuk duurder gemaakt. Maar het kan ook anders…

Bij payrolling neemt een payrollbedrijf het juridisch werkgeverschap over van een werkgever. Kort gezegd houdt dit in dat werknemers van bouwbedrijf X in dienst gaan bij de payroll-dienstverlener. De dagelijkse leiding en aansturing van de medewerkers blijft bij het bouwbedrijf. De voordelen voor de bouwondernemer zijn onder andere flexibiliteit, minder risico en minder administratie. Flexibeler omdat je via deze constructie veel makkelijker een arbeidsovereenkomst kunt beëindigen. Daarnaast verdwijnt het werkgeversrisico. Wordt een medewerker ziek of arbeidsongeschikt? Dan zijn deze kosten voor het payrollbedrijf. Tenslotte bespaar je op administratie omdat alle personeels- en salarisadministratie door de payrollonderneming wordt afgehandeld. Zeker voor kleine tot middelgrote mkb-ondernemers is payrolling dus een uitkomst.

Pieter Leenman

Pieter Leenman, CEO Maqqie. Foto: Friso Keuris

Flexibiliteit beperkt

Omdat de overheid het verschil tussen medewerkers met een dienstverband en medewerkers die via payroll ingehuurd worden, wil verkleinen, is de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) ingevoerd. Via payrolling kon je tot eind 2019 medewerkers de eerste 5,5 jaar via tijdelijke contracten inzetten. Dat gaf je als ondernemer de nodige flexibiliteit. Die termijn is echter teruggebracht naar drie jaar.

Adequate pensioenopbouw

Vanaf 1 januari 2021 is payrolling ook nog eens duurder geworden. Payroll-medewerkers moet vanaf die datum een ‘adequate pensioenopbouw’ worden geboden. De wettelijke minimumpremie hiervoor bedraagt 14,5 procent. Dat was 2,6 (StiPP basisregeling), dan wel 8 procent (StiPP plusregeling). Het gaat dus om een stijging van respectievelijk 457 of ruim 80 procent. Een hard gelag voor de vele mkb-ondernemers in de bouw die er gebruik van maken en het door alle stikstof-, PFAS en Corona-maatregelen toch al niet zo makkelijk hebben.

Slok op een borrel

Toch is de WAB niet geheel waterdicht wat dit betreft, legt Pieter Leenman, oprichter van online werkplatform Maqqie uit. “Aanbieders zoals wij, die ook een ‘allocatiefunctie’ hebben en dus werkgevers en werkzoekenden matchen, kunnen wél de ‘klassieke’ payrollvoordelen blijven aanbieden. Dus met de 5,5 jaar flexibiliteit qua tijdelijke contracten en een betaalbare pensioenregeling. Dat scheelt een slok op een borrel, zeker in de huidige omstandigheden.”

“We noemen ons systeem Open Payroll”, vervolgt Leenman. “Via onze app kunnen ondernemers eenvoudig beschikbaar talent voor hun bedrijf vinden. Na de match regelt de app het contract en de payrolling, conform de cao. Alles wordt volautomatisch en digitaal afgewikkeld. Gebruik van de app en services zijn 100 procent gratis en omdat ons proces volledig geautomatiseerd is, betaal je als werkgever alleen de werkelijke loonkosten plus een fee van slechts 7 procent.”

Lean

Leenman: “Het is goed dat de overheid paal en perk stelt aan de payrollconstructies. Dat gebeurt via de WAB. Dankzij ons platform kunnen mkb-ondernemers echter hun bedrijf zo flexibel mogelijk blijven inrichten en hun kostprijs zo laag mogelijk houden om ‘lean’ te blijven. Ook dat is belangrijk. Zeker in deze onzekere COVID-19 tijden, waar we voorlopig nog wel de gevolgen van zullen blijven ondervinden.”