fbpx

Nieuwbouw onderstreept groei online gereedschap bestellen

Artikel delen

Wie over de A2 rijdt kan het bij Maastricht-Airport bijna niet ontgaan: het nieuwe distributiecentrum van Toolnation. Vijf jaar geleden opende de – naar eigen zeggen – grootste onlineleverancier van gereedschap een nieuw pand op een steenworp afstand van de huidige nieuwbouw. Maar die vestiging bleek na drie jaar alweer te klein. De nieuwbouw is vijftien keer zo groot als de oude hoofdvestiging. Het geeft al aan dat het online bestellen van gereedschap enorm toeneemt.

Tekst: ing. Frank de Groot

De Corona-crisis heeft het online bestellen ongetwijfeld doen toenemen, maar ook voor die tijd was het al een gekkenhuis. Vroeger bezocht de aannemer of installateur een fysieke vestiging van een bouwmaterialenhandel, om daar zijn gereedschap te kopen. Tegenwoordig wordt er steeds meer gereedschap online aangeschaft. Dat die groei onstuimig is bewijst Toolnation. Het bedrijf opende vijf jaar geleden een nieuw pand aan de Australiëlaan in Maastricht-Airport. Die vestiging bleek echter al snel weer te klein.

“De nieuwbouw is met 13.000 m2 vijftien keer zo groot als onze bestaande hoofdvestiging. Maar we hebben elders ook opslagruimten. De nieuwbouw heeft nog overcapaciteit, zodat we nog kunnen groeien zonder gelijk weer capaciteitsproblemen te krijgen”, zegt Raymond Gelders. Hij is samen met tweelingbroer Daniel eigenaar van Toolnation in Maastricht-Airport en Dirks Machines in het Limburgse Beek. Beide bedrijven maken deel uit van Handelsonderneming Dirks BV.

De nieuwbouw is een A+++ energieneutraal en gasloos gebouw. Raymond: “Er liggen veel zonnepanelen en zonnecollectoren op het dak, accu’s voor energieopslag en het gebouw heeft warmtepompen. Daarnaast zijn gevel en dak zwaar geïsoleerd. Ook daarin hebben we een plicht naar de maatschappij.”

Groot assortiment

“Onze ouders zijn ruim 40 jaar geleden met deze onderneming begonnen. Nadat wij de zaak hadden overgenomen, hebben we in 1999 Toolnation opgericht. We merkten dat er behoefte ontstond om gereedschappen en aanverwante artikelen online te bestellen. Inmiddels kunnen we 215.000 verschillende artikelen van 400 verschillende merken leveren in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland”, zegt Daniel. Wat leveren jullie eigenlijk niet? “Toiletpapier en koffie. We leveren geen producten voor in de bouwkeet. Ergens moet je de grens trekken.”

Het assortiment is indrukwekkend: elektrisch handgereedschap, hout-, steen- en staalbewerkingsmachines, tuingereedschap en –machines, transport- en opslagmiddelen, meetapparatuur, rioolapparatuur, bevestigingsmaterialen, accessoires en nog veel meer. Opvallend is daarnaast dat nagenoeg alle professionele merken gereedschappen leverbaar zijn. Een greep uit de namen: Altrex, Bahco, Bosch, DeWalt, Fein, Festool, Hikoki, Kärcher, Mafell, Makita, Metabo, Milwaukee, Rems, Ridgid, Rothenberger, Spit en Wera.

Optimale logistiek

De orderpicking is deels geautomatiseerd door middel van acht 12 meter hoge LOGIMAT® kasten, met verticale opslag van producten in 72 laden. Er komen binnenkort nog vier kasten bij. Na opgave van de orderpicker van de gewenste producten komt automatisch de juiste lade met producten naar beneden. De producten worden vervolgens op een rollenband geplaatst die de bestelling naar de inpakmachine transporteert.

order picking

De orderpicking is deels geautomatiseerd door middel van vier 12 meter hoge LOGIMAT® kasten, met verticale opslag van producten in 72 laden.

Volgens Raymond betreft het een volautomatische Quadient inpakmachine: “Deze meet met sensoren de afmetingen van een product en vouwt er dan op maat een doos omheen. Dat scheelt circa 35% aan verpakkingsruimte, die je vaak ook nog eens op moet vullen met schokabsorberend materiaal. Daardoor kun je dus met éénderde minder vrachtwagens de weg op. Dat biedt een flinke reducering van transportkosten en CO2-uitstoot.”

inpak machine

De volautomatische Quadient inpakmachine meet met sensoren de afmetingen van een product en vouwt er dan op maat een doos omheen.

Goedkoop is duurkoop

Natuurlijk, er zijn nog altijd klanten die een machine eerst even in de hand willen hebben. “We hebben nog steeds een grote showroom bij Dirks Machines in Beek”, zegt Daniel. “Maar er wordt steeds meer online besteld. Waarom? Je hebt alles wat je nodig hebt overzichtelijk bij elkaar. Klik je op een machine, dan krijg je ook alle relevante accessoires te zien. Denk aan hulpstukken voor stofvrij werken, boorgereedschap, schroeven, nagels, accu’s, laders, enzovoort. Ook werken we vaak met bundelkortingen, waarbij je bijvoorbeeld korting krijgt op een combinatie van een gereedschap met accessoires, zoals boren, stofafzuiging en accu. Verder krijgt de klant een uitgebreide beschrijving van het product te zien, alsmede alternatieven en reviews op dat product. Vraag in een bouwmaterialenhandel maar eens naar de bijbehorende accessoires bij een gereedschap. Grote kans dat de verkoper eindeloos moet zoeken en/of met een advies komt dat onvolledig is.”

Garantie

Bij Toolnation ontvangt de klant maar liefst vijf jaar garantie op elektrische gereedschappen van verschillende topmerken. “Bovenop de fabrieksgarantie ontvang je na registratie van je aankoop twee jaar Toolnation garantie. Die betalen we zelf”, aldus Daniel. Hij legt uit dat de wettelijke garantie twee jaar is en dat je deze garantie na registratie bij de fabrikant kan verlengen met nog een jaar. Toolnation voegt daar dus nog twee jaar garantie aan toe. De verlengde garantie is geldig op de merken Bosch, Spit, Milwaukee, Panasonic, Dewalt, Fein, Festool, Hitachi/Hikoki, Makita en Metabo. “We repareren de machines ook zelf in ons servicecentrum. Hier hebben we de onderdelen van alle fabrikanten op voorraad liggen.”

Levertijd

Wie een product uiteindelijk bestelt, ziet een levertijd van één tot vier dagen. Dit lijkt vrij lang in een tijd dat je vaak een product al de volgende dag in huis hebt, als je die voor 22.00 uur bestelt. Raymond haalt zijn schouders op: “Prachtig die belofte, maar we zijn afhankelijk van de vervoerders. Stel dat een klant door capaciteitsproblemen bij de vervoerder zijn gereedschap een dag later krijgt? Dan heb je een kwade klant aan de lijn. Of er wordt een accessoire nageleverd door de fabrikant? Dan wachten we liever een dag en sturen alles in één keer op. In het buitenland zijn ze stom verbaasd als ze binnen enkele dagen hun gereedschap al ontvangen. Daar zijn ze gewend aan levertijden van pakweg twee weken. Alleen in Nederland is er een wedstrijd van gemaakt. Vervoerders zitten vaak aan de rand van hun capaciteit en de wegen zijn overvol: beloof dan niet wat je niet waar kunt maken.”