“Wij werken niet alleen aan gevels, maar ook aan relaties”

Artikel delen

Roel Tromp en Corine Schoonderbeek vormen samen het hart van LJ Solutions. Met Roel als eigenaar en Corine als manager in de sales en HR werken ze aan duurzame gevels, maar vooral aan duurzame relaties. Samen vertellen hoe ze dat doen en hoe er na een uitdagende periode weer rust in de zaak is gekomen.

Tekst: Marion Sermondt
Beeld: LJ Solutions

Gevel pand

Roel Tromp

Roel Tromp: “We willen transparant communiceren. En ‘nee’ is dan soms ook een antwoord.”

“We vormen een goed team”, vertelt Roel. “We kunnen veel delen en gaan er samen voor. We werken daarbij op gevoel en gaan te allen tijde voor menswaardigheid. Dan kan je soms de deksel op de neus krijgen. Maar dat betekent niet dat we daarop zullen inleveren. Juist niet. We hebben een pittige tijd achter de rug, maar dat heeft ons alleen maar gesterkt in onze overtuiging.”

LJ Solutions in Hardenberg zet zich in voor mooie, gezonde en duurzame gevels. Daarvoor bieden ze slimme ventilatieproducten, bevestigingsmaterialen en gevelsystemen. “Iedere gevel heeft zijn eigen charme. Daarom zorgen wij er graag voor dat ze in goede conditie zijn en blijven. We werken daarbij enkel met circulaire oplossingen. Tel daar de lange levensduur, een minimum aan onderhoud en de eenvoudige montage bij op; dat is toch winst”, vertelt Roel trots.

Sterke relaties

“Van inkoop tot eindproduct draait het om relaties. Onze leveranciers zijn vaste partners. We bezoeken ze voordat we met elkaar in zee gaan. We weten waar we mee werken, qua product én mens. Zo zijn we niet alleen zeker van de kracht en kwaliteit van ons product, maar bouwen we ook aan partnerschap.”

Corine Schoonderhoek

Corine Schoonderbeek: “We kijken altijd wat de klant voor ogen heeft. Dan gaat het niet om onze eigen materialen, maar om een goede relatie.”

“Dat geldt ook voor de verkoop”, vult Corine aan. “Wij gaan voor duurzame gevels. Daarin denken we mee tot in de details. Vanaf de wensen van de eindgebruiker tot aan de ideeën van de architect en de bouwers. We kijken altijd wat de klant voor ogen heeft. Dan gaat het niet koste wat kost om onze eigen materialen, maar om een goede relatie.”

Eerlijke informatie staat voorop. Roel: “We willen transparant communiceren. En ‘nee’ is dan soms ook een antwoord. We kijken naar het hele project, we bespreken de complete gevel, maar ook de omgevingsfactoren. Klopt de situatie zoals omschreven? Blijkt dan dat we met minder materialen kunnen werken, dan doen we dat vanzelfsprekend. Ook dat is duurzaam en economisch werken.”

Roel vervolgt: “Zoals we bouwen aan ons assortiment en aan onze contacten, bouwen we ook aan ons team. We sturen bewust op sociale targets. Het mooie is dat we dat terug zien in ons groeiende rendement. Je hoeft niet te kiezen tussen succesvol en menswaardig. Ons team bewijst dat dit hand in hand kan gaan. En voor onze partners geldt hetzelfde. We werken samen met mensen die hetzelfde gedachtengoed voor ogen hebben. Samen bouwen we aan een duurzame samenleving. In alle aspecten.”

“Je hoeft niet te kiezen tussen succesvol en menswaardig”

Om te investeren in deze relaties, plannen Roel en Corine binnenkort een eerste wandeldag. “Samen met onze collega’s, klanten en leveranciers gaan we heerlijk wandelen. Dan kom je tot andere gesprekken, nieuwe inzichten. Er is ruimte voor persoonlijke gesprekken. Daar kijk ik nu al naar uit!”, aldus Roel.

Menswaardig en trots

Tijdens de Bouwbeurs 2023 viel het omstanders ook op dat ze dingen anders doen. Roel: “We vertellen veel liever wat ons bezig houdt, dan dat we een standaard verkooppraatje houden. We zoeken altijd naar de menswaardigheid in het verhaal. Willen weten met wie we in gesprek zijn. Wie ben je, wat drijft je?” Corine vult aan: “Het mooiste compliment dat we daar kregen was van de stand naast ons. Het viel onze buurman op dat we van elke dag een feestje maakten. En dat moet ook! Plezier is de basis.”

Dat betekent niet dat de producten niet belangrijk zijn, integendeel. “Duurzaam bouwen kan je alleen met de beste materialen. Zoals we trots zijn op ons team, zijn we dat ook op ons bedrijf. We geloven in onze gevelbekleding.” Roel wijst op hun nieuwste product. “We hebben onze serie Neolife Cover aangevuld met het product Flexo. Het mooie is dat deze gevelbekleding voor ronde gevels, door ons is bedacht. Neolife heeft dit vervolgens overgenomen, ontwikkeld en geproduceerd. Dat is toch een prachtig voorbeeld van partnerschap!”

Nieuwbouw

The New Builders

Hoe dit allemaal begon? Roel lacht. “Ik werd ooit ZZP’er omdat ik vanuit wendbaarheid en menswaardigheid wilde werken. Zo kwam ik ook bij The New Builders terecht. Inmiddels zijn we beiden al jaren actief onderdeel van deze mooie club. Daar vinden we dezelfde waarden. Dezelfde noodzaak om het anders te doen! En we genieten van de onderlinge ontmoetingen. Of dat nou tijdens een congres is of een wandelweekend in Sauerland.”

Terug naar LJ Solutions. “Toen mijn bedrijf groter werd, waarschuwde men mij. ‘Pas maar op, dit hou je niet vast’. Dat groei niet samen kon gaan met blijvende menswaardigheid en flexibiliteit. Als ik dan vandaag de dag om me heen kijk, naar LJ Solutions en naar ons team, hebben we het tegendeel bewezen: het kan wel! Het geheim? We doen geen concessies. En dat geeft rust.”

Misschien is dat wel de kracht van LJ Solutions. “We zien dat de markt hongerig is naar meer dan een goed product. Wij geloven dat kwetsbaarheid de sleutel is. Durf jezelf te laten zien!”

BouwTotaal is in de persoon van hoofdredacteur Frank de Groot ook New Builder.