Werken met duurzame producten

Artikel delen

Steeds meer bedrijven richten zich tegenwoordig meer en meer op duurzaamheid. Het gebruik van natuurlijke materialen en producten speelt hierin ook een grote rol. Een goed product is immers de basis voor een ‘’lang leven’’ Wanneer je als bedrijf goede, eerlijke en sterke producten gebruikt als de basis voor jouw meubels dan zie je dit terug. Klanten zullen je hieraan herkennen en bovendien zullen ze je hiervoor ook bewonderen. Klanten houden zich namelijk steeds meer bezig met vragen zoals; waar is mijn meubel van gemaakt, waar komt het materiaal vandaan, wie heeft het gemaakt, hoe is het gemaakt. Klanten zijn bereid om meer te betalen voor een transparant verhaal én een eerlijk product!

Klanttevredenheid

duurzame materialenWanneer een klant bijvoorbeeld een houten half hoogslaper koopt dan doet hij of zij dit waarschijnlijk met de intentie om dit bed voor meerdere jaren in gebruik te houden. Door het gebruik van sterke producten van goede kwaliteit kan dit ook heel erg goed. Ook een stapelbed is een goed voorbeeld van een bed dat meerdere jaren mee gaat. Veel mensen kiezen er ook voor om de bedden te laten ‘’rouleren’’ wanneer het oudere kind uit een bed gegroeid is, dan krijgt het jongere broertje of zusje dit bed. Het is daarom belangrijk om hier als bedrijf goed op in te spelen, laat je als bedrijf goed informeren over het gebruik van verschillende materialen en andere belangrijke vraagstukken. Zo zorg je ervoor dat jij de klant op jouw beurt weer goed kunt informeren. Tevreden klanten komen terug, dat is een gegeven. Het is dus zeker belangrijk om te investeren in de relatie die je met je klant opbouwt. Het hele proces van eerste contact tot na de aankoop, wanneer de klant nog eventuele vragen heeft, hoort hierbij. Daarnaast is het ook zo dat geen enkele manier van adverteren of reclame maken sterker is dan de mening van jouw klanten. Wanneer je klanten tevreden naar huis gaan dan zullen ze dit ook vertellen in hun omgeving. De goede verhalen die dan als een lopend vuurtje rond zullen gaan zijn de beste reclame die je kunt krijgen. Onthoud hierbij goed dat het tegenovergestelde ook waar is, probeer daarom altijd en in elke situatie professioneel en klantvriendelijk met je klanten om te blijven gaan.

Manieren om je klanten te benaderen

Soms kan het best lastig zijn om in te schatten wat een klant wil. Daarom geef ik je een aantal tips waar je op kunt letten om het contact tussen jou en je klant soepel en positief te laten verlopen.

  1. Geef de klant de ruimte, bij binnenkomst kun je de klant begroeten zodat de klant weet dat je hem/haar gezien hebt. Op deze manier is het makkelijker voor de klant om naar je toe te komen met eventuele vragen, het eerste contact is namelijk al geweest
  2. Geef de klant de tijd om even rustig rond te kijken en alles op zich in te laten werken en kom daarna met vragen, tips en advies
  3. Wanneer je een kleine zaak runt kun je het contact ook persoonlijker maken door jezelf voor te stellen en of iets te drinken aan te bieden. Er zijn maar een aantal zaken die dit doen daardoor zal deze aanpak indruk maken en zal de klant je onthouden