Digitale bekistingsoplossingen op Bauma

Artikel delen

Leverancier van bekistingelementen Doka wil graag herinnerd worden als ‘de partner voor de bouwsector die vandaag al de oplossingen voor morgen biedt.’ Tijdens vakbeurs Bauma was het motto van de Doka campus dan ook: ‘Onze bijdrage om de productiviteit op de bouwplaats te verhogen’. Die bijdrage blijkt vooral digitaal te zijn: van een vernieuwde webshop tot Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) en van de Doka manuals app tot Concremote, VDC/BIM en de My Doka portal.

Tijdens Bauma konden bezoekers de meest recente digitale oplossingen en diensten uitproberen, onderverdeeld in Smart Jobsite, Smart Assistants en Smart Planning.

Met de Doka Augmented Reality app kunnen uitvoerders het wandbekistingsysteem Framax Xlife controleren op fouten.

Tekst en beeld: Pieter de Mos

Bauma, de grootste (bouw)beurs ter wereld, werd begin april gehouden in München. Doka was één van de circa 3.700 standhouders. Het bezoek brak alle records: in een week tijd kwamen zo’n 620.000 merendeels vakbezoekers naar de Messe München. De Doka Campus op het buitenterrein functioneerde als ontmoetingsplaats voor dialoog en communicatie met beursbezoekers.

Virtueel bouwen

In de nabije toekomst wordt het virtueel bouwen een standaard tool. Dat gaat verder dan simpel automatiseren. De ‘feitelijke bouwlocatie’ wordt eerst een virtuele. Voor Doka betekent dit, dat met VDC/BIM (Virtual Design and Construction/Building Information Modelling) de te kiezen bekistingsoplossingen nog nauwer moeten aansluiten op de planning en het bouwproces van een bepaald gebouw. Virtueel bouwen betekent een continue toegankelijkheid tot up-to-date bouwinformatie, aangevuld met de mogelijkheid om simulaties uit te voeren en zodoende al op voorhand de voortgang, kosten en veiligheid van het bouwproject te controleren. Dat geldt ook voor de bekisting.
Neem het myDoka portal. Daar hebben klanten op ieder moment van de dag via PC, tablet of smartphone eenvoudig toegang tot hun specifieke project- of bouwplaatsinformatie. Aansluitende service is het management van bouwlocaties, een dienst waarmee klanten hun Doka-huurmateriaal volledig overzicht hebben over zowel hun eigen voorraad bekistingelementen als op het gehuurde deel. Dat soort informatie maakt efficiënter beheer mogelijk.

De verzamelde vakpers kreeg een demonstratie ‘snelkisten’ te zien.

Nieuwe webshop

Drukke tijden vragen om een messcherp proces – flexibel, efficiënt en met minimale kosten. Digitalisering is daarvoor het aangewezen instrument. Bijkomend voordeel: een goed georganiseerd, digitaal proces verhoogt de productiviteit. Dat is precies wat Doka met de nieuwe webshop biedt: lagere proceskosten en hogere productiviteit.
Met de Online Shop biedt Doka de mogelijkheid om het volledige digitaliseringspotentieel van e-commerce te benutten. Geregistreerde klanten zijn met de Doka webshop verzekerd van 24/7-toegang tot de bestelmogelijkheid, beschikbaarheid en prijzen voor bekistingen, onderdelen én ze krijgen aanbevelingen voor de noodzakelijke accessoires en hulpstukken. Het betekent een drastische vermindering van de papieren rompslomp. Zo kunnen er bestellijsten voor favoriete producten worden aangemaakt en is de order- en verzendstatus op ieder moment van de dag inzichtelijk. Dat geldt ook voor de bestelhistorie en facturen.

Voor de hoogbouwsector beleefde DokaXact haar première tijdens Bauma. DokaXact is een sensorsysteem voor het nauwkeuriger opbouwen van zelfklimmende bekistingsystemen. Het was genomineerd voor de Bauma Innovation Award 2019.

Smart oplossingen

In het grote Digital Service gedeelte van de Bauma Campus konden bezoekers de meest recente digitale oplossingen en diensten uitproberen, onderverdeeld in: Smart Jobsite, Smart Assistants en Smart Planning. Wat de bezoekers ervoeren waren vereenvoudigde werkprocedures, een grotere transparantie en een hogere kwaliteit bij de uitvoering. Dat alles op moderne wijze vormgegeven. Want zeg nu zelf: apps voor smartphones, tablets en mobiele apparatuur – kunnen we eigenlijk nog wel zonder? Ze worden steeds bepalender voor het dagelijkse doen en laten – zakelijk én privé.
Zo biedt de Doka AR-VR app (www.doka.com/ar) klanten de mogelijkheid om Doka oplossingen in augmented en virtual reality te ervaren. De toepassingen hiervan variëren van het projecteren van Doka bekistingen op geprinte plattegronden, via het positioneren van driedimensionale modellen in hun omgeving, tot virtual reality tours in en langs Doka-oplossingen.
Met de huidige versie van de Doka Augmented Reality app kunnen gebruikers modellen van Doka wandbekistingsysteem Framax Xlife en het vloerbekistingsysteem Dokadek30 verkennen. Aan het 2D-tekenwerk van Doka bekistingen wordt letterlijk en figuurlijk een extra dimensie toegevoegd, waardoor een visuele en interactieve 3D-ervaring ontstaat.
Dat Doka aansluiting weet te houden met technologische en digitale ontwikkelingen bewijst ook de ‘Doka Manuals app’. De technische informatie over bekistingsystemen is via deze handleidingen 24 uur per dag- voor klanten beschikbaar.

Tijdens het plaatsen en inhijsen van bekistingelementen zijn er nauwelijks veiligheidsvoorzieningen. Het zelfstandige Free Falcon moet daar verandering in brengen.

Uitbreiding Concremote

Concremote is het digitale systeem dat real-time de sterkteontwikkeling van beton op de bouwplaats meet. Tijdens Bauma werden enkele nieuwe soft- en hardware innovaties gepresenteerd, zoals de nieuwe webportal Forecast, die de sterkteontwikkeling kan voorspellen en daarmee een eerdere ontkisting mogelijk maakt. Andere toevoeging is Scenario, waarmee verschillende betonsamenstellingen zijn te vergelijken. De Concremote app is zelf overigens ook vernieuwd.