Kantoordaktuin omgetoverd tot parkeerdak

Artikel delen

In het veranderende landschap van werken verandert ook de plek om te werken, zoals kantoren. Flexibiliteit en open voor de omgeving zijn de trends en dat vraagt bij menig kantoorgebouw om herijking en vaak renovatie. Zoals bij het Adam Smith Building in de Riekerpolder in Amsterdam Zuid-West. Naast inpandige aanpassingen is er hier ook van de situatie gebruik gemaakt om aanvullende parkeerruimte te realiseren, ook voor opladen van elektrische/hybride voertuigen. Gelukkig is daar bij de bouw van het Adam Smith Building constructief wel rekening mee gehouden, maar om de daktuin om te toveren in een parkeerdak is wel kennis van zaken nodig. En dat is het moment dat Zoontjens er bij komt kijken.

Het Adam Smith Builiding in de Riekerpolder in Amsterdam Zuid-West.

In het ruime atrium is een loopbrug verwijderd, die direct bij de hoofdingang die de eerste etage hoog- en laagbouw met elkaar verbond. Hierdoor is een open geheel gecreëerd.

Auteur: Harmen Weijer

Het Adam Smith Building is in 2002 gebouwd, bestaande uit een laagbouw en een hoogbouw. Deze twee gebouwdelen zijn met elkaar verbonden door een ruime hal, een atrium van zeven bouwlagen en verschillende loopbruggen die hoog- en laagbouw verbinden. Er zijn in totaal dertien bouwlagen met verschillende soorten kantoorruimtes.
Het was gebouwd als kantoorgebouw zoals in die tijd – nog geen twee decennia geleden – nog gangbaar was: goede kantoorfaciliteiten voor een beperkt aantal huurders. Maar met de jaren is ook het gebruik van kantoorruimte veranderd naar flexibel werken en meer gemeenschappelijke ruimte voor allerlei verschillende huurders.

Pardak80 bestaat uit een tegel in formaat 798x798x80 mm, gecombineerd met een tegeldrager, kruisstuk en spanelement.

 

Vier jaar geleden zijn daarom de eerste renovaties uitgevoerd. Belangrijkste, in het zicht lopende aanpassing bij deze eerste renovatie, was de verwijdering van een loopbrug direct bij de hoofdingang die de eerste etage hoog- en laagbouw met elkaar verbond. Projectleider Martin Kok van bouwonderneming Dijkman Carbaat Bouw, die deze renovatie vier jaar geleden al uitvoerde, legt uit dat deze loopbrug teveel in het zicht liep, naar de smaak van de architect van de renovatie. “Als je het gebouw binnenkwam, viel deze eerste loopbrug wel heel erg in het zicht in het ruime atrium van zes verdiepingen hoog. Daarom hebben we alleen die loopbrug verwijderd en daarmee de entree visueel veel meer geopend naar het atrium toe. Verder hebben we destijds in het pand een restaurant gerealiseerd op de begane grond.”

 

Tussen de verschillende kantoordelen in was een grote daktuin gerealiseerd. Tot aan de dakbedekking heeft Dijkman Carbaat Bouw het dak vrij gemaakt.

Open-space

In de renovatie van dit jaar is het restaurant verplaatst naar de andere kant op de begane grond en sluit daarmee direct aan op het atrium. Dit is een andere trend in kantoorgebouwen: meer open-space ruimte creëren voor flexwerkers, meer bewegingsruimte en zitruimte voor de huurders en goed en gezond restaurant. De begane grond is nu een gastvrije, ruime community space waar huurders, bezoekers en gasten kunnen verblijven en elkaar ontmoeten, samen kunnen eten en vergaderen. En er is een gameroom met biljart en tafelvoetbalspel. Het WeCanteen restaurant beschikt over een open keuken en een ruim restaurant- en zitgedeelte. “Net als bij veel bedrijfsrestaurants is hier het leidingenwerk in het zicht gebleven, wat betekende dat we eerst de plafonds met spuitwerk goed moesten bewerken. Ook het installatiewerk voor de grote keuken heeft de nodige inspanningen gekost.

Het oude restaurant op de begane grond hebben we weer helemaal casco opgeleverd, dus hebben we hier alle keukenapparatuur verwijderd, inclusief leidingenwerk en afzuiginstallaties. De ruimte is nu weer beschikbaar om te verhuren als kantoor. Daarvoor hebben we in het systeemplafond de installatietechniek alvast dusdanig voorbereid dat het naar behoefte van de nieuwe kantoorhuurder kan worden ingevuld.”

Links is de brug te zien die in deze renovatie is gerealiseerd, zodat men van de parkeerplaatsen op de begane grond naar dit parkeerdak kan rijden als de parkeerplaatsen beneden vol zijn.

Nieuw parkeerdak

Daarnaast is dit jaar een parkeerdak gerealiseerd aan de achterzijde van het gebouw. Kok: “Hier waren een grote daktuin en terras gerealiseerd maar deze werden eigenlijk nauwelijks gebruikt, behalve als rookgebied. Er was een vraag naar aanvullende parkeerplekken en de eigenaar van Adam Smith Building wilde het voormalige terras meer integreren in het dagelijks gebruik en daarmee volledig onderdeel van het gebouw als geheel maken.” Allereerst heeft de constructeur onderzocht of dit dak auto’s kan dragen, en dat bleek mogelijk. Contexture Architect kwam met het idee om de brug te bouwen en de daktuin te gaan gebruiken als extra parkeerdak. Het bureau heeft daarop een op- en afrit met brug ontworpen, zodat men van en naar dit parkeerdak kan rijden.

Dankzij de komst van dit parkeerdak zijn bij het Adam Smith Building 45 extra parkeerplekken gerealiseerd, naast de al 188 bestaande parkeerplekken in de parkeergarage onder het gebouw.

Pardak80 systeem

Op het parkeerdak zijn tevens laadpalen voor elektrische auto’s geïnstalleerd. In het Pardak80-systeem is het mogelijk om tussen de isolatie en de tegels de stroomkabels neer te leggen. Daardoor zijn constructieve aanpassingen aan het dak voor deze leidingen niet nodig.

Ook was het mogelijk om hier het Pardak80 systeem van Zoontjens te installeren, vertelt Hans Mutsaers, key accountmanager bij Zoontjens. “Tot aan de dakbedekking heeft Dijkman Carbaat Bouw het dak vrij gemaakt, waaronder de verwijdering van de daktuinmeubels. De dakbedekking was nog perfect intact, dat was een mooi winstpunt. Daarop hebben we isolatie aangebracht om hoogte te winnen, en vervolgens hebben we ons Pardak80-systeem aangebracht. Dit is een doorontwikkeling van het Pardak-systeem, speciaal voor renovatiedaken en daken met een lagere verkeersintensiteit. Het systeem is namelijk relatief licht.”
Daarnaast valt dit systeem op omdat het hemelwater wordt afgevoerd onder de tegels door. Mutsaers: “Het regenwater valt op de tegels en loopt tussen de tegelnaden door naar de afvoer. Daardoor kunnen de huurders en bezoekers van het Adam Smith Building na een regenbui rustig uit de auto gaan zonder dat ze bang hoeven te zijn in een plas te stappen, want die blijven er niet meer liggen.” Bijzonder is ook dat deze tussenruimte niet alleen voor waterafvoer wordt gebruikt, maar ook voor leidingwerk, benadrukt Mutsaers.
“Zoals op veel parkeerplekken zijn ook hier laadpalen voor elektrische auto’s gerealiseerd. Bij ons systeem is het mogelijk om tussen de isolatie en de tegels de stroomkabels neer te leggen. Daardoor zijn constructieve aanpassingen aan het dak voor deze leidingen niet nodig. En omdat die kabels met het afschot mee worden gelegd, heb je geen last met de hemelwaterafvoer.”
Pardak80 bestaat uit een tegel in formaat 798x798x80 mm, gecombineerd met een tegeldrager, kruisstuk en spanelement. Door het opspannen van het tegelveld ontstaat stabiliteit op het parkeerdak, met als extra gevolg dat het nieuwe systeem geluidsarmer is. “Bovendien kunnen de rijvloer en de constructievloer onafhankelijk van elkaar bewegen. Dit voorkomt vermoeiing bij de oplegpunten. Daardoor zijn er lagere onderhoudskosten, zeker gezien over een tijdsduur van tien jaar of langer. De exploitatiekosten zijn dus, bij daken waar het systeem voor bedoeld is, zeer laag”, aldus Mutsaers.
Dankzij de realisatie van dit parkeerdak zijn bij het Adam Smith Building 45 extra parkeerplekken gerealiseerd, naast de 188 bestaande parkeerplekken in de parkeergarage onder het gebouw. Op het parkeerdak is nog ruimte opengelaten om te kunnen verblijven tijdens bijvoorbeeld middagpauzes en feestjes. Er zijn groenvoorzieningen geplaatst en tussen de kolommen van de overstek van het dak staan nu tafels en tuinbanken voor de huurders om buiten te kunnen zitten.


Projectgegevens

Projectmanager: CBRE
Aannemer: Dijkman Carbaat Bouw
Leverancier/ installatie Pardak80-systeem: Zoontjens International BV
Ontwerp oprijbrug: Contexture Architects
Bouwtijd: 2019