Circulaire renovatie van drukste parkeerdak Europa
Het grootste overdekte winkelcentrum van de Benelux, Wijnegem Shopping Center, heeft een nieuw dak met parkeergelegenheid gekregen. Deze grootscheepse renovatie is ontworpen en afgelopen zomer uitgevoerd door de specialisten van Betonrestore en Zoontjens. Dankzij het hergebruik van zowel een flink aantal tegels en isolatiemateriaal is het ook nog eens op een circulaire wijze gebeurd.
Het Wijnegem Shopping Center ligt aan de oostkant van Antwerpen. In 1993 opende het winkelcentrum haar deuren met een winkeloppervlakte van ruim 32.000 m². Met uitbreidingen in 1997 en 2013 is de oppervlakte nu 69.000 m² met zo’n 250 winkels. Bovenop het centrum prijkt het drukst bereden parkeerdak van Europa: met 1500 gratis parkeerplaatsen is het 32.500 m² groot. Jaarlijks komen er zo’n 9 miljoen bezoekers naar het winkelcentrum, waarvan 80% met de auto. De klant parkeert het liefst zo dicht mogelijk bij de ingang, het dak is daarom de populairste plek.
Na 25 jaar is het dak toe aan renovatie. Naast dat het dak superintensief wordt gebruikt, wordt er ook hard gereden. Dit gecombineerd met steeds zwaardere auto’s (zoals SUV’s) zorgt voor extra belasting. Met de renovatie wordt niet alleen de dakbestrating geoptimaliseerd, ook de isolatiewaarde wordt verhoogd en lokaal zelfs verdubbeld.
Hergebruik isolatie en tegels
Het winkelcentrum heeft nooit te maken gehad met lekkages van het dak en dat wil de eigenaar zo houden. Op basis van goede ervaringen wordt het grootschalige renovatiewerk uitbesteed aan Betonrestore met Zoontjens en Consolidated als vaste Nederlandse partners in grote renovaties. Betonrestore neemt in de samenwerking de initiatieven binnen het nieuwe ontwerp, waarbij een deel van de oude isolatie en tegels worden hergebruikt, vertelt Ruddy Dettmaring, countrymanager voor Zoontjens in België en Luxemburg. “Voor 5800 m2 aan tegels zijn hergebruikt. Omdat we een nieuw, verbeterd systeem hebben aangebracht, waren nog wel voor ruim 15.000 m2 aan nieuwe tegels nodig. Daarnaast hebben we voor 18.000 m2 isolatiemateriaal opnieuw kunnen gebruiken. Dit alles past in onze ambitie om circulair te werken.”
Dakgarantie
De renovatie van het dak is een combinatie van het nieuwe mobiliteitsplan met een ombouw naar éénrichtingsverkeer (door een hoofdrijbaan en afslagen naar de parkeerzones), energiebesparing door een upgrading van de isolatiewaarde, het noodzakelijke dakonderhoud van de waterdichte afwerking én nieuwe bestrating van het parkeerdak.
Met Betonrestore, Zoontjens en dakdekker Consolidated, een zusterbedrijf van Betonrestore, is alles in één partnership uitgevoerd. Deze gebundelde kennis en ervaring leiden tot een beter en duurzaam dak én een integrale verzekerde garantie van 10 jaar op de aanleg en het onderhoud van het hele parkeerdaksysteem.
Waterdichtheid en parkeren
Het parkeerdak is in 1992 aangelegd met het Pardak®90 systeem van Zoontjens. De bestaande dakopbouw bestaat uit een constructie van prefab betonnen kanaalplaten met daarop een schuimbetondruklaag, een tweelaags bitumineuze dakbedekking, 40 mm XPS-isolatie afgewerkt met het Pardak®90-systeem. Dit systeem van Zoontjens heeft als voordeel dat de twee belangrijkste functies van het parkeerdak, waterdichtheid en parkeren, van elkaar zijn gescheiden. “Dat zorgt er tevens voor dat we de renovatie geheel weersafhankelijk kunnen uitvoeren”, legt Dettmaring uit. “Alleen bij sneeuw en ijzel zou het niet mogelijk zijn het werk te doen, maar daarvan was allerminst sprake afgelopen maanden.”
De mogelijkheid tot het demonteren en hergebruiken van het systeem was en is een extra pluspunt, waarmee ook invulling wordt gegeven aan de duurzaamheidsambities. Het Pardak®90 systeem is inmiddels doorontwikkeld naar het Pardak®110 systeem voor meer stabiliteit bij hogere verkeersbelastingen. Dettmaring: “Dat betekent dat de tegels stabiel blijven liggen als er auto’s over heen rijden. In de toekomst willen we ons systeem nog meer verbeteren, we kijken bijvoorbeeld naar de mogelijkheden om de tegels dunner en lichter te maken, maar nog steeds net zo sterk.” Ook dit past in de duurzaamheidsambities van Zoontjens, want dunnere tegels betekent minder grondstoffen voor de materialen. En daarnaast kan bij transport meer in één vrachtwagen, dus dat scheelt transportkilometers.
Gedetailleerd werkplan
Op basis van diverse bouwkundige berekeningen heeft Betonrestore een gedetailleerd werkplan opgesteld met bouwkundige aanpassingen en optimaal hergebruik van de bestaande materialen. Vervolgens hebben ze een ontwerp gemaakt voor het parkeerdak en de hellingbanen.
Om de stabiliteit te verbeteren is de ondergrond eerst uitgevlakt en geëgaliseerd. De bestaande dakbedekking is intensief gereinigd voor een optimale aanhechting en geheel voorzien van een nieuwe toplaag. Bij dilataties, randwerk en de intensief bereden zones zorgt een extra toplaag voor dubbele zekerheid. Binnen het nieuwe ontwerp is de hoofdrijroute – een zwevende vloer – gemaakt van staalvezelbeton. De parkeerzones zijn bedekt met Pardak®110 en op plekken waar weinig verkeer komt, zijn de Pardak®90 tegels hergebruikt. De hellingbanen zijn voorzien van een waterdichte, gewapende gietasfaltafwerking.
Uitdaging in planning en detaillering
In het renovatieplan zorgen de detaillering en de planning voor de grootste uitdaging. Alle verschillende onderdelen, inclusief nieuwe hellingbanen, moeten naadloos op elkaar aansluiten. Ook moest het druk bezochte dak continu in gebruik blijven, waarbij de brand- en vluchtwegen uiteraard gehandhaafd blijven. Inmiddels is het renovatiewerk van Zoontjens afgerond. “En dankzij ons gescheiden systeem zijn de winkels gewoon opengebleven”, besluit Dettmaring.