Materieelverhuurder als ketenpartner

‘De markt voor materieelverhuur is aan verandering onderhevig. Wij zijn in toenemende mate een ketenpartner die samen met de bedrijven kijkt hoe het materieel zo optimaal mogelijk ingezet kan worden. We gaan van bezit naar gebruik’, zegt Marcel van der Laan, commercieel directeur van LOXAM. Het van oorsprong Franse bedrijf is de laatste jaren door overnames van onder meer Workx Materieelverhuur gegroeid tot één van de toonaangevende verhuurders van materieel en gereedschappen in de Bouw- en GWW-sector.

Talrijke hoogwerkers priemen in de lucht. Het kan niet missen: we naderen de vestiging van LOXAM Access in Ridderkerk. Deze divisie van LOXAM is gespecialiseerd in verhuur van hoogwerkers en steigers. Op een steenworp afstand zit LOXAM Workx, waar de klant terecht kan voor de huur van materieel en gereedschappen. En dan is er nog de divisie LOXAM Power die zich richt op stroomaggregaten en compressoren. “Toen er op 23 november een helikopter tegen een hoogspanningskabel vloog bij Culemborg, waren wij binnen twee uur al ter plaatse met noodstroomaggregaten. Dat verliep zo goed, dat we nu standaard in het calamiteitenplan van diverse gemeenten staan. Stroomuitval wordt steeds kritischer, door de toename van het aantal ouderen en mensen die thuis van medische apparatuur afhankelijk zijn. Dan merk je ook dat je niet alleen een verhuurder bent, maar ook de verantwoordelijkheid neemt om snel een oplossing te bieden”, aldus Van der Laan.

Kopen of huren?

In Nederland is in 2017 voor meer dan 1 miljard euro aan materieel verhuurd. Dat is ruim 40 miljoen meer dan in 2016. De stijging zet de komende jaren door. In 2019 wordt een omzet van bijna 1,1 miljard verwacht. Deze cijfers staan in een rapport van de European Rental Association (ERA). In Nederland groeit de verhuurmarkt aanzienlijk harder dan in de EU als geheel, blijkt uit het rapport. In 2016, 2017 en 2018 gaat het in ons land om een stijging van respectievelijk 5 procent, 4,3 procent en 4 procent. Waar komt deze groei vandaan? Van der Laan: “Door materieel te huren, in plaats van te kopen, heb je kapitaal beschikbaar om bijvoorbeeld een project op te starten. Helaas is het nog altijd zo dat een aannemer een voorinvestering moet doen, alvorens hij een eerste termijn krijgt betaald. Vooral in de crisisjaren was dit een belangrijke reden om over te stappen van kopen naar huren.”

Het valt de commercieel directeur op dat veel aannemers geen zicht hebben op de verborgen kosten bij eigen bezit: “Ze kopen een machine en rekenen met de afschrijving en het aantal uren dat de machine wordt ingezet, inclusief brandstof. Maar dat geeft geen volledig beeld. Zo moet materieel jaarlijks worden gekeurd, is onderhoud nodig en moet materieel aan de wet- en regelgeving voldoen. Per 1 januari 2018 gelden er bijvoorbeeld nieuwe regels voor de opbouw van zowel bestaande als nieuwe rolsteigers. Volgens de nieuwe regelgeving mag een werkplatform pas worden geplaatst nadat er rondom een leuning op heuphoogte is aangebracht voor dat platform. Speciaal daarvoor zijn zogenoemde voorloopleuningen ontwikkeld. Daar moet je dus als aannemer in investeren.”

Voordelen van huren

Met gehuurd materieel heeft de aannemer geen extra kosten voor keuringen, onderhoud en aanpassingen. “Al ons materieel wordt jaarlijks gekeurd, onderhouden en voldoet aan de meest recente wet- en regelgeving, ook op milieugebied. Daarnaast werk je altijd met up-to-date materieel. Bovendien inspecteren we alles wat we weer terugkrijgen, ook al is het na een halve dag. Je weet nooit wat er mee gebeurd is. Een aannemer heeft daar meestal de tijd niet voor. Sterker nog: de verplichte jaarlijkse keuring schiet er ook vaak bij in, doordat het materieel ergens anders staat of juist hard nodig is op een project. Met gehuurd materieel weet je zeker dat je veilig en milieuverantwoord kunt werken, omdat deze wel periodiek gekeurd en geïnspecteerd worden.”

Van der Laan noemt nog andere voordelen: “Je huurt een machine, hulpmaterieel of gereedschap alleen op het moment dat je het nodig hebt. Transporteren hoeft ook niet: wij brengen het desgewenst naar de bouwplaats en halen het weer op. Opslag is dus niet nodig. Een groot voordeel is tot slot dat je materieel op maat huurt. Een aannemer heeft bijvoorbeeld een grondverzetmachine waarmee hij zoveel mogelijk werk kan doen. Maar soms is een mini-graver handiger, in plaats van zo’n grote, dure machine. Dan kun je die beter huren.”

Minilease

Een aannemer kan tegenwoordig ook heel interessant een machine voor langere tijd huren. Voor een periode van één, twee of drie jaar is bij LOXAM MiniLease mogelijk. “De bijbehorende huurkosten zijn dan lager dan bij korte termijnverhuur. De klant wordt daarbij volledig ontzorgd. Er is alleen nog sprake van gebruik en niet van bezit en materieelbeheer. Wij zorgen voor het onderhoud, de keuringen en we komen direct om storing te verhelpen. Dat doen we 24/7, omdat er met name in de GWW-sector vaak ’s nachts en in het weekend wordt gewerkt. Eigenlijk spreek je meer over dienstverlening, in plaats van verhuren.”

Maar hoe zit het dan met de aansprakelijkheid bij schade of diefstal? Van der Laan: “Om gedekt te zijn tegen schade en diefstal kun je een Schade Risico Regeling afsluiten. Uiteraard gaan we dan uit van verantwoord gebruik en dat de aannemer maatregelen neemt om diefstal te voorkomen.”

Van der Laan besluit: “Nu de bouweconomie weer fors aantrekt, zie je dat veel aannemers weer in de valkuil van voor de crisis trappen: de verleiding neemt toe om zelf weer machines te kopen. Maar dan trek je de pleister die wij op de wond hebben aangebracht er weer af! De core-business van aannemers is bouwen en niet materieelbeheer. Langdurige huur, zoals MiniLease, is vaak goedkoper en praktischer dan kopen. Wij gaan graag met de aannemer aan tafel zitten om alles door te rekenen.”