fbpx

Groene betoncentrale gebruikt afgedankt beton en plantenvezels

Artikel delen

De meest groene betoncentrale van Nederland is sinds 1 mei 2018 een feit. De gemeente Almere heeft de landelijke primeur van een betoncentrale die onder meer afgedankt beton en plantenvezels gebruikt voor de productie van nieuw beton.

“Al het uitgaande beton bevat minimaal 30 procent gerecycled materiaal. Oud beton upcyclen wij tot een hoogwaardige grindvervanger door breken, zeven en wassen” aldus initiatiefnemer Alexander Pouw, directeur van de Theo Pouw Groep. “De nieuwe betoncentrale is een breuk met de traditionele manier van betonproductie, die nog afhankelijk is van de aanvoer van zand, grind en cement. Door het op grote schaal gebruiken van betongranulaat is een heel groot deel van de transportbewegingen voor de aanvoer van de traditionele grondstoffen niet meer nodig.” De nieuwe centrale is onderdeel van Upcycle City, een initiatief van vier bedrijven die een duurzame oplossing hebben bedacht voor het hergebruik van afval- en reststromen.

Groene vezels

Bij de productie van ‘groen beton’ worden er groene vezels, zoals van waterplanten, verwerkt. “Het toevoegen van groene vezels is iets dat absoluut kan. Denk bijvoorbeeld aan beton dat gebruikt wordt voor het vervaardigen van fietspaden”, aldus Alexander Pouw. Andere toepassingen voor groen beton zijn werkvloeren, viaducten en de zogenaamde legoblokken: betonnen bouwstenen voor de aanleg van verplaatsbare wanden bij bedrijven, bijvoorbeeld voor opslag van grondstoffen of recyclingmaterialen.

Veel minder voertuigbewegingen

De aanvoer van recyclingmateriaal en grondstoffen gebeurt per schip via het nog aan te leggen overslagterrein bij De Blocq van Kuffeler. Dit betekent een aanzienlijke vermindering van het aantal voertuigbewegingen in de regio Almere en Flevoland. Alexander Pouw: “Onze schepen kunnen 2850 ton vervoeren. Hierdoor wordt al een enorme CO2-reductie bereikt ten opzichte van het laten varen van, bijvoorbeeld, drie oudere schepen van 900 ton. Onze vrachtwagen hebben vervolgens slechts 1,8 kilometer nodig om naar de plek van bestemming te komen.”
Ook het wagenpark wordt de komende jaren verduurzaamd, onder meer door de aanschaf van elektrische vrachtwagens waarbij de accu wordt opgeladen met behulp van waterstof. Het herladen van de vrachtwagenaccu duurt slechts twintig minuten, een recordtijd.

In Almere komt er een proefvak voor ‘groene fietspaden’ om in praktijk te ervaren hoe het werkt. Het groene beton ontwikkelt de Theo Pouw Groep in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam. Ook gaat de nieuwe centrale werken met waterrecycling, waardoor er niet langer alleen maar water nodig is van de waterleiding zoals bij traditionele betonproductie het geval is. De nieuwe centrale krijgt overal ledverlichting.