Doorbraak Smarthomes dichterbij
De doorbraak van smart homes, een woning met meer comfort door gebruik van technologie, komt dichterbij. Goedkopere sensoren, draadloze apparatuur en stembediening maken toepassing op grotere schaal mogelijk.
Nog relatief weinig consumenten hebben slimme apparaten in huis
Ruim vier op de tien Nederlanders heeft nog helemaal geen slimme apparaten in huis die ze via spraak, sensoren of smartphone kunnen bedienen. Als bewoners moeten kiezen staat het smart maken van de woning niet bovenaan. Slechts 3% wenst zijn woning het liefst van slimme apparatuur te voorzien. Ruim een derde kiest er liever voor om te investeren in een zuinigere woning en bijna een vijfde (18%) voor extra woonoppervlakte.
Potentiële omzet van €600 miljoen per jaar
Ondanks de terughoudendheid onder consumenten is ruim 20% toch bereid om voor een smart home extra te betalen. Ruim 16% heeft er een tot 2% hogere aankoopprijs van een woning voor over en ruim 4% heeft er 2 tot 4% voor over. Indien deze 20% consumenten hun koopwoning smart (laten) maken bij aankoop dan betekent dat een jaarlijkse potentiële marktomzet van ruim €600 miljoen. Bij een huidige elektromarkt van installateurs van circa € 1,7 miljard is dat een marktpotentieel van bijna 35% extra omzet. Dat is nog exclusief de markt voor huurwoningen.
Rol installateur onder druk door plug en play
Technische installaties en dus ook smart homes in woningen zijn traditiegetrouw het domein van de installateur. Dit staat echter onder druk doordat consumenten zelf steeds meer kunnen installeren. De installateur krijgt daarnaast te maken met allerlei nieuwe spelers die slimme apparatuur aanbieden en de installatie daarvan. Internetproviders, IT-bedrijven, energiemaatschappijen en retailers zijn bezig deze markt te betreden.