TT-plaat: onbekend talent

Artikel delen

TT-platen zijn vooral bekend bij parkeergarages. Maar ze zijn ook heel geschikt voor onder meer distributiecentra, logistieke hubs, kantoorgebouwen, ziekenhuizen en projecten waarbij bijzondere eisen aan de vloeren wordt gesteld op het gebied van grote overspanningen in combinatie met hoge vloerlasten. Haitsma Beton levert daarom steeds vaker TT-platen voor utiliteitsprojecten.

Tekst: ing. Frank de Groot

Een TT-plaat is een prefab betonnen vloersysteem dat bestaat uit een dunne bovenflens en twee voorgespannen ribben aan de onderzijde. Het element heeft de vorm van twee T’s tegen elkaar; vandaar de naam TT-plaat. Deze plaat is vooral aantrekkelijk om grote overspanningen te overbruggen, indien gewenst met een hoge vloerbelasting. Afhankelijk van de belasting, overspanningen en stramienen kan Haitsma Beton standaard elementen aanbieden die 28 meter kunnen overspannen. De breedte kan variëren van 1,60 tot 3 meter.

TT-platen zijn ook heel geschikt voor de bouw van ziekenhuizen, zoals hier bij AZ Delta in het Belgische Roeselare, één van de grootste ziekenhuizen van Vlaanderen.

Circulaire parkeergarages

Door het lage eigengewicht van TT-platen en grote vrije overspanningen worden deze vaak toegepast bij parkeergarages. Een bijzondere toepassing is de circulaire parkeergarage van ModuPark. Dit is een tijdelijke parkeergarage met prefab betonnen TT-platen en een staalconstructie. De parkeergarage
heeft grote kolomvrije overspanningen
van 16 meter. In drie maanden kan een parkeergarage al staan. Demonteren
gaat nog sneller. ModuPark is een concept van Ballast Nedam Parking, dochter van Ballast Nedam: het moederbedrijf van Haitsma Beton.
In drie maanden kan een parkeergarage al staan. Demonteren gaat nog sneller.
Zo kreeg het medisch centrum Reinier de Graaf Gasthuis in Delft begin 2012 een tijdelijke vijflaagse parkeergarage met 633 parkeerplaatsen. Na het gereedkomen van de nieuwbouw met ondergrondse parkeergarage, werd de tijdelijke parkeergarage overbodig. Deze is gedemonteerd en voor een groot deel hergebruikt voor de bouw van een parkeergarage met 955 plaatsen voor Dierenpark Amersfoort. Ook in Delft is een modulaire en demontabele parkeergarage van ModuPark gebouwd. Als gevolg van een herinrichting moest een bestaand parkeerterrein in Delft worden uitgebreid. Daartoe is in 2019 op een deel van het parkeerterrein een vierlaagse parkeergarage gebouwd met 581 parkeerplaatsen. Haitsma Beton leverde 264 TT-platen met een lengte van 16,5 meter en 124 massieve vloerplaten.

DC Zaltbommel. Foto: Lisette van de Pavoordt Fotografie.

Distributiecentra

Het aantal en de afmetingen van distributiecentra in ons land groeien hard. Er wordt inmiddels tweemaal zoveel vierkante meter aan ‘warehousing’ in ons land ontwikkeld als vijf jaar geleden. De TT-platen van Haitsma Beton blijken prima te passen binnen deze ontwikkeling. Een mooi voorbeeld vinden we in Zaltbommel. Hier heeft Mainfreight zijn Europese warehouse capaciteit uitgebreid. De Nieuw-Zeelandse logistieke dienstverlener liet hier een enorm distributiecentrum aan de A2 bouwen, met een oppervlakte van maar liefst 52.000 m2. Het ‘FMCG’ distributiecentrum is gebouwd door Aannemingsbedrijf Wouters Schijndel bv en ontwikkeld door Somerset Capital Partners. Uitgangspunt was daarbij een BREEAM Very Good certificering.
Het enorme gebouw beschikt ook over 7.500 m2 mezzanine of tussenverdieping. Deze bevindt zich aan beide zijden van het distributiecentrum, boven de laaddocks. Gezien de grote belasting van deze vloeren (800 kg/m2 variabele belasting), is hier gekozen voor TT-platen. Er zijn 160 TT-platen geleverd (16,13 meter lang, 2,85 meter breed, 830 mm hoog en 21,5 ton zwaar). Groot voordeel van de TT-platen is dat ze grote overspanningen mogelijk maken, waardoor veel minder kolommen nodig zijn. Hierdoor ontstaat een grote vrij indeelbare ruimte, hetgeen in een distributiecentrum heel belangrijk is.

Toepassing van TT-platen bij kelderdak Kamp Amersfoort.
Foto: Concrete Bouw Fotografie.

Logistieke hubs

Logistieke hubs zijn een belangrijke oplossing tegen de alsmaar dichtslibbende steden en de toenemende uitstoot van uitlaatgassen. Momenteel verrijzen er langs de randen van grote steden steeds meer hubs voor de tijdelijke opslag van goederen en bouwmaterialen die bestemd zijn voor binnenstedelijke locaties. Vanuit de hubs worden deze goederen en bouwmaterialen op een duurzame wijze naar de eindafnemers gebracht. Denk daarbij aan elektrische voertuigen of transport over water. Veelal bieden deze hubs ook aanvullende diensten aan, zoals opslag voor langere duur, kantoorruimten, parkeerplaatsen, restaurant en andere faciliteiten. Haitsma Beton levert ook TT-platen voor logistieke hubs. Ideaal vanwege de grote draagkracht en grote vrije overspanningen, die in een logistiek centrum van groot belang zijn.

Ziekenhuizen

Wist u dat TT-platen ook heel geschikt zijn voor de bouw van ziekenhuizen? AZ Delta, één van de grootste ziekenhuizen van Vlaanderen, is gebouwd met TT-platen van Haitsma Beton. Het ziekenhuis (1.213 bedden) bij Roeselare heeft veel technische voorzieningen. In totaal heeft Haitsma Beton 75.000 m2 aan TT-platen geleverd in opdracht van Aanneemcombinatie Van Laere-Jan De Nul.
Voor de bouw van Belgische ziekenhuizen prefereren architectenbureaus doorgaans TT-platen boven de breedplaatvloeren die in Nederland gangbaar zijn. TT-platen maken grote overspanningen tegen relatief lage kosten mogelijk (stempelvrij bouwen). Bovendien kan de ruimte boven de plafonds worden beperkt, doordat er tussen de ribben van de TT-platen ruimte is voor allerlei leidingen, die een ziekenhuis nodig heeft: van luchtbehandeling tot regenwaterafvoer. Ook kan men in de flens met druklaag eenvoudig sparingen en instortvoorzieningen aanbrengen. TT-platen zijn door deze voordelen dan ook eerder toegepast voor de ziekenhuizen van onder meer Oostende, Eeklo en Namen.

Parkeergarage Amersfoort. Foto: Ballast Nedam Parking.

Kelderdaken

Een bijzondere toepassing is tot slot de realisatie van kelderdaken met TT-platen. Een mooi voorbeeld is de uitbreiding door Salverda Bouw van het Nationaal Monument Kamp Amersfoort, dat in het voorjaar van 2020 haar deuren opent. Dit is één van de drie bekendste Nederlandse herinneringscentra. De uitbreiding voorziet in een grotere binnenplaats, die bovendien wordt heringericht. Onder de huidige binnenplaats wordt een ondergrondse museale ruimte gebouwd van meer dan 800 m2. Architect Jacques Prins heeft vier jaar aan het ontwerp gewerkt. Hij wilde graag een balkenstructuur in het kelderdak van de ondergrondse ruimte, met een stille verwijzing naar de barakken. In het werk storten van die balken is arbeidsintensief en duur. Uiteindelijk is gekozen voor prefab TT-platen. Die bleken financieel interessant en je kunt er snel mee bouwen. Ook kon hiermee worden aangesloten op de gewenste beleving in het ontwerp. Haitsma Beton leverde uiteindelijk 24 prefab TT-platen van 13,4 meter.
Parkeergarages (desgewenst volledig circulair), distributiecentra, logistieke hubs, ziekenhuizen en kelderdaken: TT-platen blijken in Nederland nog vaak een onbekend talent. Toch lijken TT-platen ook in de utiliteitsbouw een plek te gaan veroveren.