fbpx

Gewichts- en materiaalbesparende verdiepingsvloer

Artikel delen

Er kan maar liefst 25 tot 30% beton en staal bespaard worden bij toepassing van de Airdeck® vloer van De Hoop Pekso. Dat is mogelijk doordat gerecyclede kunststof dozen, de zogenaamde airboxen, in de vloer worden aangebracht. Dit maakt dat de vloer ook een stuk milieuvriendelijker is dan traditionele breedplaatvloeren. Doordat deze vloer al sinds 2012 wordt geleverd zijn er in Nederland inmiddels tienduizenden vierkante meters Airdeck-vloer succesvol toegepast.

Airdeck vloer

“Lichtgewicht verdiepingsvloeren hebben veel voordelen. Het grootste voordeel is de gewichtsbesparing. Daarnaast hoeft er minder beton toegepast te worden en zijn grotere overspanningen mogelijk. En doordat er geen balken onder de vloeren geplaatst hoeven te worden, is meer flexibiliteit in indeling mogelijk”, aldus Frits Simons, directeur van De Hoop Pekso.

Airdeck is een in twee richtingen gewapende breedplaatvloer waarop Airboxen van gerecycled kunststof zijn aangebracht. Deze zijn tijdens het werk veilig beloopbaar. Door de Airboxen kan er tot 30% worden bespaard op beton en kunnen ondersteuningsconstructies en funderingen lichter uitgevoerd worden. Simons: “Dat levert niet alleen minder gewicht op, maar ook minder gebruik van materialen.”

Airdeck is een in twee richtingen gewapende breedplaatvloer waarop Airboxen van gerecycled kunststof zijn aangebracht.

Sparingen en instortvoorzieningen zijn eveneens probleemloos aan te brengen. Leidingwerk – ook ten behoeve van betonkernactivering! – is eenvoudig op de schil aan te brengen en door middel van sparingen en voorzieningen in de schil naar nagenoeg iedere plaats te leiden. De totale bouwhoogte wordt met deze vloer maximaal benut. De inbouwhoogte van de vloer is namelijk gering; balken en kolomkoppen zijn overbodig. Verlaagde plafonds kunnen ontbreken doordat leidingwerk en voorzieningen in of op de schil worden verwerkt. Op acht verdiepingen kan daardoor één verdieping extra gerealiseerd worden!

Airdeck vloer

Leidingwerk – ook ten behoeve van betonkernactivering – is eenvoudig op de schil aan te brengen en door middel van sparingen en voorzieningen in de schil naar nagenoeg iedere plaats te leiden.

Beton, wapeningstaal en tijd besparen

Een Airdeck-vloer heeft een prefab onderschil van 6 tot 7 centimeter met daarop de Airboxen. Deze zijn verkrijgbaar in vijf verschillende hoogtes (120 tot 350 mm) en zijn volledig verankerd in het element. Dat komt doordat de kunststof boxen in een raster van 300 x 300 mm op de breedplaten geplaatst worden en exact op hoogte worden ingetrild.

De installatie van de vloer is eenvoudig doordat de elementen gelift kunnen worden aan de tralieliggers waarna twee personen het op de tijdelijke onderstempeling kunnen plaatsen. Vervolgens wordt op de bouw de koppelwapening en bovenwapening geplaatst. Het wapeningsnet kan rechtstreeks op de Airboxen geïnstalleerd worden en het afstorten van de vloer gebeurt op de traditionele manier met veel minder beton.

Grote overspanningen

Airdeck airboxen

De Airboxen zijn vervaardig uit gerecycled kunststof.

Lichtgewicht verdiepingsvloeren zijn zeer geschikt voor grote overspanningen. De maximaal leverbare lengte is 13,00 meter en de standaard breedte is 2,40 meter. De vloer is net zo sterk en buigstijf als andere vloeren. Door al deze gunstige eigenschappen is dit type vloer uitermate geschikt voor gebouwen met verdiepingen zoals kantoren, parkeergarages, scholen, hotels en ziekenhuizen. Ook voor bestaande hoogbouw waar nog een verdieping bovenop gebouwd wordt, is Airdeck® een ideale gewicht besparende oplossing. De Hoop Pekso verzorgt daarbij volledig het reken- en tekenwerk in categorie 4 van de Airdeck® vloeren. In overleg kan de bijlegwapening ook uitgetekend en geleverd worden. Indien gewenst, kunnen projecten met BIM worden uitgevoerd.

Normen en detaillering aangescherpt

Door het instorten van een lichtgewicht verdiepingsvloer in 2017, in een parkeergarage op Eindhoven Airport, staan de lichtgewicht vloeren onterecht in een slecht daglicht. Maar daar is gelukkig geen enkele reden voor. Jan Versteegen, adviseur constructies en partner bij Pieters Bouwtechniek: “Wij hebben veel van dit soort vloeren ontworpen en we hebben er ook naar aanleiding van onderzoeken na het ongeluk in Eindhoven nog niet één hoeven aan te passen of verstevigen. Naar aanleiding van het onderzoek zijn aanbevelingen opgesteld. De detaillering en rekenregels zijn na Eindhoven aangescherpt en wij hebben ons productieproces hierop aangepast.”

Dat wordt bevestigd door Simons. “Wij hebben bijvoorbeeld een stevige randwapening (ophangwapening) in de vloeren toegepast en we gebruiken opgeruwd traditioneel beton. We voldoen volledig aan alle aangescherpte eisen op het gebied van constructieve veiligheid. En wat ook prettig is: deze vloer is niet duurder dan andere breedplaatvloeren, maar je krijgt er alle voordelen gratis bij!

De Hoop Pekso
www.dehoop-pekso.nl