Realistisch testen van vluchtdeuren van tunnels

Artikel delen

Bij de renovatie van tunnels worden behalve de betonnen constructie ook de installaties en vluchtwegen zorgvuldig gecontroleerd op brandveiligheid. “Dat geldt dus ook voor de aanwezige vluchtdeuren, waarvoor we nu een laboratorium hebben waarin de te testen vluchtdeur zo realistisch mogelijk getest kan worden” zegt Michiel Klijn, Projectleider Brand- en Rookwerendheid van Efectis.

Vluchtdeuren

Efectis biedt opdrachtgevers de gelegenheid om in het geval van een renovatie een nieuwe of aangepaste vluchtdeur te testen. “De vluchtdeuren worden getest volgens de RWS-procedure, net als de andere constructiedelen, in de tunnel. Daarbij wordt in korte tijd de temperatuur naar 1.350 graden Celsius gebracht en vervolgens gedurende een langere periode op 1.200 graden Celsius gehouden. Bij tunnelbranden ontwikkelen zich snel veel hogere temperaturen dan bij een gewone brand en die temperatuur moeten alle elementen van de tunnel kunnen weerstaan.”

Tunnelbeton in test

Werd lange tijd een bakstenen constructie gemaakt waarin de vluchtdeuren werden getest, sinds kort maakt Efectis hiervoor gebruik van beton. Klijn: “Het voordeel van het testen in een betonnen ondersteuningsconstructie is dat je veel gedetailleerder kunt opbouwen en daardoor nog realistischer kunt testen. Helemaal omdat we voor de constructie waarin de vluchtdeur getest wordt, hetzelfde beton gebruiken als in de tunnel wordt toegepast en in dezelfde dikte. Zo testen we de deur dus in een zo realistisch mogelijke opstelling.”

Voor de testen wordt het nieuwste tunnelbeton gebruikt. “De samenstelling van dat beton is de basis voor nieuwe en te renoveren tunnels. Zo wordt het ook toegepast in De Groene Boog in Rotterdam, waar een nieuwe verbinding tussen de A16 en A13 wordt aangelegd. Door daarmee te testen, zijn onze opdrachtgevers verzekerd van testen volgens de meest actuele normen. We merken dat dit echt gewaardeerd wordt.”

Vluchtdeuren

Alle details mogelijk

Het gebruik van tunnelbeton voor de constructie waarin de vluchtdeuren getest worden, zorgt er volgens Klijn voor dat voor iedere test maatwerk geleverd kan worden. “We kunnen bij het maken van de bekisting voor de ondersteuningsconstructie bijvoorbeeld vrij eenvoudig rekening houden met in de tunnel aanwezige details. Die vrijheid hadden we met baksteen veel minder.”

Als voorbeeld noemt Klijn een nis waarin de vluchtdeur komt of een opstaande rand. “We kunnen zo per tunnel heel gericht de situatie nabootsen en dat vinden opdrachtgevers erg belangrijk. Niet alleen omdat de eisen die aan deze brandtesten gesteld worden erg zwaar zijn, maar ook omdat het kostbare testen zijn. Als je dan de zekerheid krijgt dat jouw vluchtdeuren realistisch getest zijn en veilig zijn bevonden, is dat voor veel opdrachtgevers een belangrijke toegevoegde waarde.”

Efectis
www.efectis.com