Toename e-bikes serieus risico voor brandveiligheid

Artikel delen

Het gebruik van e-bikes voor woon-werkverkeer is in de voorgaande jaren enorm toegenomen. Dit confronteert eigenaren van commercieel vastgoed, huurders en gebruikers met een veiligheidsrisico: lithium-ionbranden en explosies veroorzaakt door kortsluiting in fietsaccu’s. Nieuwe brandveiligheidsprotocollen en innovatieve preventiemiddelen kunnen dit helpen voorkomen. Dit stelt het Antwerpse bedrijf Mobile Locker, dat in samenwerking met keuringsinstituut Kiwa Fire Safety & Security jarenlang onderzoek deed naar effectieve middelen voor het veilig opbergen en opladen van fietsaccu’s.

BrandlockerSinds 2021 bestaat het grootste deel van alle nieuw verkochte fietsen in Nederland uit e-bikes, en het aandeel stijgt nog altijd. Tot een afstand van circa 20 km is de e-bike een comfortabel, snel, schoon en gezond alternatief voor auto of openbaar vervoer. Jef van Hyfte, ceo van Mobile Locker, een Belgische scale-up gespecialiseerd in (brand)veilige opbergsystemen, juicht het toegenomen gebruik van e-bikes toe. Maar hij waarschuwt tegelijkertijd voor het gevaar: “Fietsaccu’s zijn van het type lithium-ion. Uit brandweerstatistieken in Nederland en België blijkt dat het aantal branden door exploderende fietsaccu’s sterk is toegenomen. Met name in kantoren en bedrijfspanden doen zich risicovolle situaties voor, bijvoorbeeld omdat medewerkers hun fietsaccu in werktijd opladen op hun werkplek. Maar ook het brandrisico in de onderste verdieping van een kantoorpand, waar in de fietsenstalling tegenwoordig vaak tientallen, zo niet honderden e-bikes staan, laat zich raden.”

Verwoestende explosiekracht

BrandlockerDit voorjaar introduceert Mobile Locker het S4FE Lockersysteem op de Nederlandse markt. Het innovatieve systeem biedt een gecertificeerde, effectieve bescherming tegen de verwoestende explosiekracht (het equivalent van tien handgranaten) van lithium-ion accu’s. Naast het Nederlandse keuringsinstituut Kiwa was de Belgische brandweer betrokken bij de ontwikkeling. Van Hyfte: “Voor hulpdiensten zijn dit soort branden zeer gevaarlijk. Een brandende lithium-ion accu produceert zelf zuurstof, waardoor de vlammen in intensiteit steeds verder toenemen. Zo ontstaat een ‘thermal runaway’, een kettingreactie die door de extreme hitteopbouw niet met conventionele blusmethodes te stoppen is.”

“S4FE biedt in feite een gesloten systeem”, aldus Peter Voshol van Kiwa Fire Safety & Security. “Bij brand in één accukluisje wordt een beveiligingsmechanisme geactiveerd dat verhindert dat het vuur zich verspreidt over de rest van de lockerkast. Daarbij vult de gehele module zich met aerosol, dat ervoor zorgt dat de batterijbrand onder controle blijft. Hierna is het onmiddellijke gevaar geweken en kan de brandweer of het interne interventieteam, dat via een rechtstreekse verbinding tussen de lockerkast en de alarmcentrale van de brand op de hoogte is gebracht, de kast openen om de ‘batterijbom’ onschadelijk te maken.”

Het S4FE lockersysteem is op maat te leveren voor bedrijfspanden, wooncomplexen en fietsenstallingen (ook openbare, zoals op stations) en is daarbij ook nog eens schaalbaar. Bovendien is het een uiterst modern systeem, dat online in verbinding staat met alle vereiste nooddiensten én gebruikers.