Alles voor de vakman onder één dak

Met inmiddels 47 vestigingen is het in 1987 opgerichte Bouwmaat een vertrouwde groothandel in bouwmaterialen in Nederland. Maar hoe zorg je ervoor dat bouwend Nederland blijft inkopen bij deze groothandel? BouwTotaal sprak met Arthur Botman, Manager National Accounts bij Bouwmaat Nederland. “Onze kracht is dat we alle materialen onder één dak hebben en alleen werken met mensen die de taal spreken van de klanten. Daarnaast bieden we diverse services en diensten om slimmer te ondernemen.”

We hebben afgesproken bij de Bouwmaat vestiging in Arnhem. Terwijl bouwend Nederland in Den Haag demonstreert tegen de ‘verstikkende’ stikstof- en PFAS-eisen, heb ik even tijd om rond te kijken. Veel klanten die in werkkleding binnenkomen worden begroet bij naam en na de rondgang is er ook even tijd voor een bakje koffie bij de koffiecorner. Een klant staat aan de balie met wat doosjes en is samen met een medewerker aan het uitzoeken of hij de juiste aansluitingen heeft voor sanitair. Voor veel klanten is deze vestiging blijkbaar een vertrouwde ‘thuishaven’ om materialen in te kopen.
Stipt op tijd loopt Arthur Botman binnen, na een lange reis vol files vanuit het westen. Hij hoort mijn eerste ervaringen met een glimlach aan: “Kijk, klanten willen hier eigenlijk toch zo kort mogelijk zijn, want hier wordt het geld niet verdiend. Wat je vooral wilt voorkomen dat ze later weer terug moeten komen omdat iets niet past, of dat ze voor bepaalde materialen nog weer ergens anders heen moeten. Al die niet-productieve uren kosten veel geld en dat moet je zoveel mogelijk beperken.”

Arthur Botman, Manager National Accounts (links) en Herwin Dulos, Manager Verkoop & Vestiging Bouwmaat Arnhem (rechts) voor de vestiging in Arnhem. “Door de hoogconjuctuur is de kwaliteit en diversiteit van onze voorraad inmiddels belangrijker dan de prijsdiscussie”, aldus Dulos.

Services

“Wij gaan niet roepen dat we de goedkoopste zijn”, zegt Botman, die al twintig jaar werkzaam is bij Bouwmaat. “Wij bieden een scherpe prijs, maar de winst zit vooral in het bieden van slimme oplossingen. Daar is meer kostenbesparing te halen dan in louter de goedkoopste willen zijn. Klanten zeggen wel eens: ja maar, dat hout is daar 5% goedkoper. Dan leg ik uit dat alleen al het starten van je auto en het omrijden meer kost dan die 5%. Daar staan ze dan niet bij stil. Wij proberen dan ook altijd mee te denken met de klanten.”
Wat zijn andere services die geboden worden? “Onze 47 vestigingen zitten verspreid over heel Nederland en hebben ruime openingstijden. In de Randstad hebben we nu vestigingen die al om 6.30 of zelfs 6.00 uur open gaan, in plaats van 7.00 uur. In de avond en in het weekend kun je terecht in onze webshop. Of bestellen via de Bouwmaat app. Wat je daar bestelt kun je laten klaarzetten in de vestiging of laten bezorgen op de klus. Bij ons betaal je ook minder als je meer koopt. Zowel in de vestiging als in de webshop kun je zien wat de korting is die je krijgt als je grotere aantallen van een artikel bestelt.”
Botman wijst verder op een breed scala aan andere services en diensten. Voorbeelden zijn de maatwerk services, zoals Plaat-op-maat (op maat zagen met minimaal zaagverlies en eventueel gronden en frezen), raam- en deurkozijncombinaties op maat of keukens op maat. Of hulp met je afval met de BigBag ophaalservice en afvalcontainers op de bouwplaats of bij de vestigingen. In samenwerking met Stern worden voordelige bedrijfsauto’s aangeboden en wie bij Boels wat wil huren is met een Bouwmaat pas ook goedkoper uit. Maar er kan nog veel meer, zoals online boekhouden, de bouwkostenwijzer, een steigerconfigurator, slijpservice, machinelease, verf mengen, spaarplan, bonusregeling of kredietfaciliteiten.

National Accounts

Een bijzondere positie nemen de National Accounts in. Dat zijn organisaties die bij meerdere Bouwmaat vestigingen regelmatig inkopen. “Als wij zien dat organisaties regelmatig inkopen op meerdere vestigingen en landelijk georienteerd zijn, dan benaderen wij ze of ze National Account willen worden. Dat biedt veel voordelen”, zegt Botman, die verantwoordelijk is voor alle National Accounts. “Dat zijn er nu ruim vijftig, waaronder grote bouwbedrijven, winkelketens, hotelketens, bioscopen, installateurs, brancheorganisaties voor vakmensen, enzovoort. Volgend jaar verwachten we naar zeker zeventig National Accounts door te groeien.”
Wat zijn de voordelen? “We kunnen een aantal services centraal regelen voor een klant. Denk aan één elektronische facturatie, verzamelfacturen en kredietfaciliteiten. Hierdoor heeft de klant een beter zicht op de totale kosten. Een klant heeft ook nog maar één centraal aanspreekpunt. Ik voer bijvoorbeeld centrale onderhandelingen en voortgangsgesprekken en help bij de trajectbeheersing en kostenbesparing. De klant krijgt ook beter inzicht in de kosten en gebruik per productgroep.”
Botman besluit: “Zzp’er of miljoenenbedrijf: iedereen kan terecht bij Bouwmaat. Ik zeg vaak: wij zijn het magazijn van de klant. We hebben 95% van de materialen om een woning te bouwen op voorraad. Maar de winst zit vooral in slimmer ondernemen en niet in een laagste prijsgarantie.”

Tekst: ing. Frank de Groot


National Accounts

Onder Nationale Accounts vallen bij Bouwmaat Nederland organisaties die vestiging overschrijdend actief zijn. Wilt u ook National Account worden? Kijk dan of uw profiel past bij onderstaande kenmerken.

Kenmerken:

  • Organisaties die vanuit een centraal punt georganiseerd zijn.
  • Hebben een landelijk dekkend distributienetwerk met vestigingen.
  • Hebben herstel- en onderhoudswerkzaamheden in eigen beheer.
  • Kopen in meerdere Bouwmaat vestigingen.
  • Zien de toegevoegde waarde van de Bouwmaat formule (online, webshop).

U heeft behoefte aan:

  • Logistieke flexibiliteit: afhalen, klaarzetten en bezorgen.
  • Administratieve efficiency: zoals elektronische facturatie, verzamelfacturen en kredietfaciliteiten.
  • Klantrelatie, veelal één centraal aanspreekpunt.
  • Centrale onderhandeling(en), voortgangsgesprekken en trajectbeheersing.
  • Kostenbesparing.
  • Inzicht in verbruik productgroepen.
  • Tijdige levering en beschikbaarheid van de goederen.

Meer weten? Neem contact op met Arthur Botman,
abotman@bouwmaat.nl