Hoe zit het met de registratie en de verzekering van het (land)bouwvoertuig?

Artikel delen

Voor (land)bouwvoertuigen gelden er sinds 1 januari 2021 een aantal nieuwe regels ten opzichte van de registratie- en kentekenplicht. Dit heeft ook invloed op de verzekering voor het (land)bouwvoertuig. De verzekering moet bijvoorbeeld aangemeld worden bij de RDW. We hebben een aantal zaken op een rijtje gezet om het wat overzichtelijker te maken.

graaf machine

Verplichte registratieplicht

Vanaf begin 2021 is er dus een verplichte registratieplicht bij de RDW waarbij er aan het voertuig een kenteken wordt toegekend. Dit geldt niet voor alle voertuigen. Op de website van de RDW staat om welke voertuigen het precies gaat. Ook de verzekering van het (land)bouwvoertuig moet worden aangemeld bij de RDW. Een WA-verzekering is altijd verplicht, net zoals een WA-verzekering dat ook voor personenauto’s is.

Riskeer geen boete

Zodra iemand een kenteken heeft gekregen voor het (land)bouwvoertuig moet de meldcode binnen 14 dagen na kentekening doorgegeven worden aan de verzekeraar of assurantieadviseur. Wordt dit niet gedaan, dan riskeert men een boete omdat de RDW controleert of het bouwvoertuig met een kenteken verzekerd is. De verzekeraar of de assurantieadviseur kan na het doorgeven van het kenteken en de meldcode de verplichte WA-verzekering doorgeven aan de RDW.

Geldige kentekenplaat

Ook andere voertuigen en mobiele machines moeten verzekerd zijn volgens de WAM (Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen). Aanhangwagens vallen onder de verzekering van het voertuig wat ze voortrekt. Andere
voertuigen moeten in het bezit zijn van een juiste en een geldige kentekenplaat en moeten gekeurd worden bij een keuringsstation van de RDW. De APK-plicht is niet van toepassing op mobiele machines, MMBS’en en getrokken (land)bouwmaterieel.

Juiste verzekeringsmaatschappij

Een voertuig (ook een bouwvoertuig) kan niet zomaar overal verzekerd worden. De verzekering moet afgesloten worden bij een maatschappij die in het verzekeringsregister van de RDW kan registreren. De meeste Nederlandse maatschappijen kunnen dit. Het is ook belangrijk dat voertuigen verzekerd zijn. Bij een ongeval kunnen voertuigen flinke schade veroorzaken waarvan de kosten flink kunnen oplopen. Net zoals arbo- en veiligheid is een verzekering dus belangrijk.

Wanneer een kentekenplaat?

Het (land)bouwvoertuig moet een kentekenplaat hebben als het harder kan rijden dan 25 kilometer per uur of als het na 31-12-2020 in gebruik genomen is. Ook als de trekker ontheffingsplichtig is, is er een kenteken nodig. De kentekenplaat moet achter op het voertuig zitten en als het voertuig na 31-12-2017 in gebruik is genomen moet er ook kentekenverlichting zijn. Vanaf 2025 komt er een algemene kentekenplaatplicht voor alle voertuigen die een registratieplicht hebben. Gaat het om een speciaal voertuig dat een massa of afmeting heeft die groter is dan wettelijk is toegestaan? Dan moet er een speciale ontheffing worden aangevraagd bij een wegbeheerder of de RDW als het voertuig de weg op gaat.

Geel of wit?

Er is een gele kentekenplaat nodig als het getrokken voertuig een registratieplicht heeft en sneller kan rijden dan 25 kilometer per uur en als het getrokken voertuig een ontheffingsplicht of een registratieplicht heeft. De witte kentekenplaat is bedoeld voor een getrokken voertuig zonder registratieplicht en waarbij het trekkende voertuig al een kentekenplaat heeft. Maar ook als het getrokken voertuig een verwisselbare gedragen uitrustingsstuk is en het kenteken van het trekkend voertuig niet of nauwelijks te zien is.