Red Bull-achtbaan vraagt 80.000 schroeven
Andreas Schützenberger is een timmerman en een skater met passie. Voor zijn buitengewone knowhow staat hij wereldwijd bekend en dat maakt hem één van de meest succesvolle bouwers van skatebanen in Europa. Hij is vooral trots op één project: voor het actiesportfestival MASH 2018 in München ontwierp en bouwde hij een skatebaan met een innovatief parcours voor sponsor Red Bull. 80.000 schroeven waren nodig voor de constructie van de houten skatebaan. Omdat de timmerman op kwaliteit vertrouwt, gebruikte hij uitsluitend HECO-schroeven voor deze opdracht.
Het was een bijzonder moment in het Olympisch Park van München: 88.000 toeschouwers keken naar de show van het sportevenement Mash 2018, een festival voor actiesporten. Voor de vijfde keer vond de competitie plaats in München en kwamen opnieuw internationale sterren samen op het gebied van wakeboarden, BMX-sporten en skateboarden. Om van het event een blijvende herinnering te maken voor zowel het publiek als ook voor de sporters, had sponsor Red Bull een duidelijke visie: een skatebaan bouwen, die alles wat er tot nu toe was, in de schaduw zal stellen. Het moest de sporters fysiek uitdagen en tegelijkertijd architectonisch indruk maken. Het contract voor het ontwerp en de montage ging naar skatebaanbouwer Andreas Schützenberger, eigenaar van het bedrijf IOU-Ramps. Met een opleiding tot timmerman was hij ooit zijn professionele leven begonnen en ontdekte hij tegelijkertijd skaten als hobby. Het viel hem op dat goede skatebanen op dat moment een zeldzaamheid waren in Duitsland. Dus combineer-de hij hobby en beroep en wijdde hij zich aan de constructie van skatebanen en obstakels. Hoewel hij nu over de hele wereld reist voor talrijke klanten, was het Red Bull-project een heel speciale opdracht voor hem.
De skatebaan lijkt op een achtbaan
Het ging allemaal erg snel. In januari kwam het verzoek van Red Bull binnen, in maart ging Schützenberger naar München om de locatie te inspecteren en in april maakte hij de eerste schets van de skatebaan, die de internationale skate scène in juni zou moeten gaan inspireren: een 300 meter lange skatebaan genaamd “Red Bull Roller Coaster”. Samen met de Zwitserse Oli Bürgin, de drievoudig Europese kampioen in bowl-skaten, ontwikkelde Schützenberger het unieke concept. De skatebaan moest lijken op een achtbaan en was daarom zo ontworpen dat ze op het hoogste punt begint en daarna alleen nog daalt. Het bijzondere van de baan is dat ze gecombineerde elementen uit verschillende skateboard disciplines zoals “street” en “bowl” combineert. Bij het bowl-skaten (ook pool-skaten genoemd) rijden de skaters in een kom-achtige obstakel en bij de street-style worden trucs op muren, trappen en leuningen uitgevoerd. De baan in München was 12 meters hoog en slingerde door het bos, over wegen en door waterbekkens. Als bouwmateriaal voor de baan heeft Andreas Schützenberger dennenhout gekozen. Het natuurlijke materiaal paste visueel in de parkomgeving en wekte associaties op met een klassieke houten achtbaan. Een ander voordeel was dat de houten structuur na het festival gemakkelijk kon worden gedemonteerd.
De ingrediënten voor adrenaline: berkenhout en HECO-schroeven
In totaal heeft het zeskoppige team van ervaren skatebaanbouwers tweeënhalve kilometer aan materiaal verwerkt. Het rijvlak bestaat uit rond 450 berkenmultiplex-panelen. Meer dan 1.400 dwars- en langsliggers en 1.800 steunpalen. Een aantal frames en diagonale steunen gaven de skatebaan steun en vorm. Omdat de steunpalen van verschillende hoogtes waren en op een oneffen ondergrond stonden, maakten Andreas Schützenberger en zijn team elke paal individueel op lengte. De verschillenden elementen zijn bevestigd met houtschroeven van HECO. Bij de keuze van de bevestigingsmiddelen hechtte de timmerman veel waarde aan materialen die makkelijk te verwerken zijn, tijdbesparend ingedraaid kunnen worden en een hoog draagvermogen hebben. “Er ligt een werelden van verschil tussen bevestigingsmiddelen van verschillende fabrikanten”, zegt Andreas Schützenberger. “Ik weet wat kwaliteit is – dat is de reden waarom ik voor HECO-schroeven heb gekozen.” Naast het materiaal speelt een fraaie afwerking een cruciale rol in de constructie van de skatebaan: de individuele vloerplaten moeten naadloos naast elkaar worden bevestigd en er mogen geen hoogteverschillen ontstaan die groter zijn dan drie millimeter. Dit is de enige manier om de veiligheid van de skaters en een optimaal rijplezier te garanderen. “Gelijke kansen in de competitie vereisen een stabiele constructie van de skatebaan”, legt Andreas Schützenberger uit. “Door goede bevestigingsmiddelen te verwerken, is dat gewaarborgd.”
Stabiel en veilig
De skatebaanbouwer koos voor de deeldraadschroef HECO-TOPIX in de afmetingen 6,0 x 120 en 5,0 x 80 mm voor de montage van de onderconstructie. Voor de bevestiging van de platen van de rijbaan werd de voldraadschroef HECO-UNIX met een afmeting van 6,0 x 40 mm gebruikt. Dankzij de variabele schroefdraad worden de houten componenten samengetrokken en wordt tegelijkertijd een optimale houvast gegarandeerd, zelfs bij een lage materiaaldikte. De rijbaan bestaat uit 9 en 18 millimeter dik kruislaaghout en kon dankzij het samentrekeffect van de HECO-schroeven veilig en zonder tussenruimte worden gemonteerd. Natuurlijk moesten de stabiliteit van de constructie en de functionaliteit van de individuele elementen na elke bouwfasen worden getest. Dus de gepassio-neerde skaters klommen tussendoor op het bord om zichzelf te overtuigen van de functionaliteit van de skatebaan.
In het geval van de Red Bull Roller Coaster-parcours wisten de skatebaanbouwers zeker: de combinatie van de elementen zou de deelnemers maximaal rijplezier bieden en ze tegelijkertijd op een sportieve en creatieve manier uitdagen. Inderdaad waren zowel de sporters als ook het publiek van de Mash 2018 in München erg enthousiast over het bijzondere parcours en werd deze de publiekstrekker van het buitengewone sportevenement. De skaterscene kijkt nu al uit naar het evenement dit jaar. Tot die tijd wordt het kunstwerk van hout en schroeven opgeslagen. “Natuurlijk hebben we de skatebaan nog verder ontwikkeld,” onthult Andreas Schützenberger, “en kijken we uit naar het opnieuw verrassen en inspireren van het publiek in 2019.”