Online gereedschap bestellen neemt grote vlucht
Vroeger bezocht de aannemer of installateur een fysieke vestiging van een bouwmaterialenhandel, om daar zijn gereedschap te kopen. Tegenwoordig wordt er steeds meer gereedschap online aangeschaft. Betrouwbaarheid, een compleet assortiment en betaalbaarheid spelen daarbij een grote rol. BouwTotaal ging op bezoek bij de – naar eigen zeggen – grootste onlineleverancier van gereedschap in Nederland: Toolnation. “Wij beloven geen levering de volgende dag of de laagste prijs. Onze kracht ligt in one-stop-shopping en goed advies”, zegt Raymond Gelders, directeur eigenaar Toolnation.
Tekst: ing. Frank de Groot
We zitten aan tafel met de tweelingbroers Daniel en Raymond Gelders, eigenaren van Toolnation in Maastricht-Airport en Dirks Machines in het Limburgse Beek. Beide bedrijven maken deel uit van Handelsonderneming Dirks BV. “Onze ouders zijn ruim 40 jaar geleden met deze onderneming begonnen. Nadat wij de zaak hadden overgenomen, hebben we in 2001 Toolnation opgericht. We merkten dat er behoefte ontstond om gereedschappen en aanverwante artikelen online te bestellen. Inmiddels kunnen we 200.000 verschillende artikelen van 280 verschillende merken leveren”, zegt Daniel Gelders. Wat leveren jullie eigenlijk niet? “Toiletpapier en koffie. We leveren geen producten voor in de bouwkeet. Ergens moet je de grens trekken.”
Het assortiment is indrukwekkend: elektrisch handgereedschap, hout-, steen- en staalbewerkingsmachines, tuingereedschap en –machines, transport- en opslagmiddelen, meetapparatuur, rioolapparatuur, bevestigingsmaterialen, accessoires en nog veel meer. Opvallend is daarnaast dat nagenoeg alle professionele merken gereedschappen leverbaar zijn. Een greep uit de namen: Altrex, Bahco, Bosch, DeWalt, Fein, Festool, Hikoki, Kärcher, Mafell, Makita, Metabo, Milwaukee, Rems, Ridgid, Rothenberger, Spit en Wera. “Dat alle dealers vertrouwen in je hebben, is best bijzonder. Dat regel je niet even in een jaar. Daar gaan tientallen jaren overeen. Vooral Duitse fabrikanten zijn heel terughoudend en werken alleen op basis van wederzijds vertrouwen”, aldus Raymond. Ook heeft het bedrijf veel trouwe klanten. Niet alleen aannemers en zzp’ers, maar ook scholen, ziekenhuizen en industrie.
Goedkoop is duurkoop
Natuurlijk, er zijn nog altijd klanten die een machine eerst even in de hand willen hebben. “We hebben nog steeds een grote showroom bij Dirks Machines in Beek”, zegt Daniel. “Maar er wordt steeds meer online besteld. Waarom? Je hebt alles wat je nodig hebt overzichtelijk bij elkaar. Klik je op een machine, dan krijg je ook alle relevante accessoires te zien. Denk aan hulpstukken voor stofvrij werken, boorgereedschap, schroeven, nagels, accu’s, laders, enzovoort. Ook werken we vaak met bundelkortingen, waarbij je bijvoorbeeld korting krijgt op een combinatie van een gereedschap met accessoires, zoals boren, stofafzuiging en accu. Verder krijgt de klant een uitgebreide beschrijving van het product te zien, alsmede alternatieven en reviews op dat product. Vraag in een bouwmaterialenhandel maar eens naar de bijbehorende accessoires bij een gereedschap. Grote kans dat de verkoper eindeloos moet zoeken en/of met een advies komt dat onvolledig is.”
Raymond vult aan: “Kijk, een klant wil een goed en compleet product voor een fatsoenlijke prijs. Hij wil ook niet voor ieder schroefje weer naar de bouwmaterialenhandel moeten rijden. Dat kost enorm veel tijd en dus geld. Ook wil je zo min mogelijk storingen aan gereedschap. Wat heb je aan goedkoop gereedschap, wanneer je vervolgens lange tijd niets kan doen door een kapotte machine? Dat kost nog veel meer geld!”
Levertijd
Wie een product uiteindelijk bestelt, ziet een levertijd van één tot vier dagen. Dit lijkt vrij lang in een tijd dat je vaak een product al de volgende dag in huis hebt, als je die voor 22.00 uur bestelt. Raymond haalt zijn schouders op: “Prachtig die belofte, maar we zijn afhankelijk van de vervoerders. Stel dat een klant door capaciteitsproblemen bij de vervoerder zijn gereedschap een dag later krijgt? Dan heb je een kwade klant aan de lijn. Of er wordt een accessoire nageleverd door de fabrikant? Dan wachten we liever een dag en sturen alles in één keer op. In het buitenland zijn ze stom verbaasd als ze binnen enkele dagen hun gereedschap al ontvangen. Daar zijn ze gewend aan levertijden van pakweg twee weken. Alleen in Nederland is er een wedstrijd van gemaakt. Vervoerders zitten vaak aan de rand van hun capaciteit en de wegen zijn overvol: beloof dan niet wat je niet waar kunt maken.”
Garantie
Bij Toolnation ontvangt de klant maar liefst vijf jaar garantie op elektrische gereedschappen van verschillende topmerken. Kapotte machines worden kosteloos opgehaald en teruggebracht. “Bovenop de fabrieksgarantie ontvang je na registratie van je aankoop twee jaar Toolnation garantie. Die betalen we zelf”, aldus Daniel. Hij legt uit dat de wettelijke garantie twee jaar is en dat je deze garantie na registratie bij de fabrikant kan verlengen met nog een jaar. Toolnation voegt daar dus nog twee jaar garantie aan toe. De verlengde garantie is geldig op de merken Bosch, Spit, Milwaukee, Panasonic, Dewalt, Fein, Festool, Hitachi/Hikoki, Makita en Metabo. “We repareren de machines ook zelf in ons servicecentrum. Hier hebben we de onderdelen van alle fabrikanten op voorraad liggen.”
Lange termijnrelaties, daar gaat het om volgens de broers. “Wij werken in de verkoop louter met mensen die ook ervaring hebben opgedaan in het magazijn of servicedienst. De klant verwacht die kennis ook”, zegt Raymond. “Maar die lange termijnrelatie geldt ook voor ons personeel. Maatschappelijk verantwoord ondernemen vinden we heel belangrijk. Wij vragen bij ons personeel ook door naar de privésituatie. Is het al verstandig een huis te kopen of een nieuwe auto? Hoe werkt dat met de belasting? Hoe ga je verder verstandig met je geld om? Ook regelen wij het pensioen. En als je wilt, kun je doorgroeien in onze organisatie. Het sociale aspect is dus heel belangrijk. We kennen dan ook weinig verloop in ons bedrijf.”
Nieuwbouw
Drie jaar geleden opende Toolnation het nieuwe pand aan de Australiëlaan in Maastricht-Airport. Een blik in het overvolle magazijn is voldoende om te beseffen dat het bedrijf alweer volledig uit het jasje is gegroeid. Een groot bouwbord aan de A2, op een steenworp afstand van het huidige pand, verraadt de bouwplannen voor een veel grotere vestiging. “De nieuwbouw wordt vijftien keer zo groot als onze bestaande hoofdvestiging. Maar we hebben elders ook opslagruimten. De nieuwbouw heeft nog overcapaciteit, zodat we nog kunnen groeien zonder gelijk weer capaciteitsproblemen te krijgen. Medio 2020 moet het nieuwe gebouw worden opgeleverd”, zegt Raymond.
De nieuwbouw wordt een A+++ energieneutraal en gasloos gebouw: “Er komen veel zonnepanelen en zonnecollectoren op het dak, accu’s voor energieopslag en het gebouw krijgt warmtepompen. Daarnaast zijn gevel en dak zwaar geïsoleerd. Ook daarin hebben we een plicht naar de maatschappij. Neusje van de zalm is een volautomatische inpakmachine. Die meet met sensoren de afmetingen van een product en vouwt er dan op maat een doos omheen. Dat scheelt circa 35% aan verpakkingsruimte, die je vaak ook nog eens op moet vullen met schokabsorberend materiaal. Daardoor kun je dus met éénderde minder vrachtwagens de weg op. Dat biedt een flinke reducering van transportkosten en CO2-uitstoot.”
De heren verheugen zich tot slot al op de oplevering van de nieuwbouw: “Als je dan over de A2 van Amsterdam naar Saint-Tropez rijdt met je caravan, zie je onderweg Toolnation staan.”