Oude scheepsloods getransformeerd tot ‘De Deelfabriek’
Een voormalige scheepswerf in Dordrecht, de Bieschboshal, wordt herbestemd tot een multifunctioneel centrum. Dat gebeurt op een bijzondere wijze, want niet alleen wordt er zoveel mogelijk gebruikt van circulaire materialen, de invulling van het project komt helemaal voor rekening van studenten van het Da Vinci College in Hardinxveld-Giessendam werd bijgestaan door RoosRos Architecten en Cirkelstad. Dit gebeurt in het kader van de nationale ontwerpwedstrijd SMARTCirculair.
Zes studenten groepen werkten een toekomstbestendig plan uit voor het enorme pand (40 x 90 meter, vertelt docent Dirk-Jan Drost. “De architect en Cirkelstad gaven de studenten gastlessen en bespraken met de studenten de extra aandachtspunten, deze praktische begeleiding leidde tot veel verschillende ideeën. Na zes ideeën te hebben voorgelegd aan de opdrachtgever, de gemeente Dordrecht, kwam de Deelfabriek als ‘Da Vinci winnaar’ uit de bus. In het ontwerp voor de Deelfabriek speelt het ontwerpteam in op de dynamiek en economie van de omgeving en geeft zij tegelijk een eigentijdse invulling aan de het erfgoed.”
Etalage voor circulair bouwen
Het interieur wordt een etalage voor circulair bouwen. “Zes kubussen komen er in de scheepswerf te staan. Elk van die kubussen is anders opgebouwd. Er is er een met een groene gevel, een van bamboe, een ander van hennep, HSB en een opgebouwd uit onderdelen van oude schepen. En tot slot wordt er een kubus voorzien van spijkerbroekisolatie. De containers om de jeans in te zamelen zijn bij alle gebouwen van het Da Vinci College neergezet.”
Bijzonder veel aandacht voor isolatie heeft het Da Vinci College uit Hardinxveld-Giessendam, Zij zamelde de afgelopen maanden spijkerbroeken in die gebruikt worden voor de isolatie van de Biesboschhal, een voormalige scheepswerf van DordtYart. De werf wordt getransformeerd naar ‘De Deelfabriek’. Het team verwacht minstens vijfhonderd jeans – maar waarschijnlijk worden het er meer dan 1.000 – op te halen.
“We nemen deel met een team tweedejaars studenten bouwtechniek”, vertelt een trotse leraar Dirk-Jan Drost. “Deze ontwerpopdracht past heel goed binnen de kaders van de opleiding waarbij we zo praktijkgericht mogelijk willen werken. De scheepswerf in Gorinchem – een enorm pand van 40 x 90 meter – leende zich ervoor om met zes groepen, zes ideeën te formuleerden. De teams werden daarbij geholpen door Cirkelstad en architectenbureau RoosRos. Zij gaven de studenten gastlessen en voorzagen ze van extra aandachtspunten.”
Dynamiek van de omgeving
Na een interne minicompetitie kwam de Deelfabriek als winnaar uit de bus. “Bijzonder is dat zij inspeelden op de dynamiek van de omgeving. In de Deelfabriek komen flexplekken, wordt het binnenvaartmuseum gevestigd, is een repaircafé en in het restaurant wordt ‘afgeschreven’ voedsel geserveerd. De bedoeling is bovendien dat het pand meegroeit met de nieuwbouwwijk die in de omgeving verrijst. De leerlingen hebben hier goed over nagedacht, bijvoorbeeld door nu ruimten te creëren voor een kinderopvang en consultatiebureau dat op termijn ook een zorginvulling kan krijgen.”
Special award
Tijdens de finale ontving de watergekoelde Deelfabriek van het DaVinci College uit Hardinxveld Giessendam een special award voor ‘De Deelfabriek’ van juryvoorzitter Ruud Koornstra. Scalda Vlissingen won met het ontwerp van een bijzonder doordacht multifunctioneel centrum en ontving hiervoor de juryprijs van € 5000 naar huis. Technovium Nijmegen ontving de publieksprijs ter waarde van € 1000 voor haar oogstrelende brugontwerp ‘De Glimlach van Nijmegen’.
In de nationale ontwerpwedstrijd SMARTCirculair ’19-’20 strijden komend schooljaar opnieuw multidisciplinaire studententeams om het meest CO2-vriendelijke, spraakmakende, vernieuwende, duurzaam en circulair ontwerp. Elk studententeam wordt ondersteund door bedrijven, experts en BetterWorldSolutions. Op vrijdag 17 juni 2020 wordt tijdens de grote finale van SMARTCirculair de winnaar en publieksfavoriet bekendgemaakt. De jury staat onder leiding van nationale energiecommissaris Ruud Koornstra.