fbpx

Slimme stadsjongen biedt uitkomst in stikstofcrisis

Artikel delen

Je kunt veel te vroeg zijn met een innovatie en uiteindelijk precies op tijd. Dat overkomt hijskranenbouwer Spierings Mobile Cranes uit Oss. De hybride vouwkraan City Boy kan namelijk helemaal elektrisch de stad inrijden en daar emissievrij hijsen. Dat is met recht een uitkomst in een door de stikstofcrisis gedeeltelijk stilgevallen bouwsector.

Tekst: Pieter de Mos Beeld: Spierings Mobile Cranes

Je zou het bijna vergeten nu het Corona virus het dagelijks leven beheerst: we hebben ook nog een stikstofprobleem. Werken met machines die veel stikstofoxiden (NOx) uitstoten kan op veel plaatsen niet meer. Met elektrische machines werken is dan een goede oplossing, want die hebben ter plekke geen uitstoot. De SK487-AT3 – beter bekend als City Boy Plug-in Hybride eDrive – is daarvan een uitstekend voorbeeld. Aan deze innovatie wordt door Spierings Kranen al een jaar of tien gewerkt. Maar er was altijd weinig belangstelling voor, deels vanwege de iets hogere aanschafprijs en helaas ook vanwege het ongeloof in de bijzondere mogelijkheden van een dergelijke plug-in ‘hybride’ hijskraan. Dat is binnen enkele maanden radicaal veranderd, want Spierings heeft inmiddels vele tientallen orders kunnen optekenen sinds de officiële presentatie van de hybride City Boy begin maart. De eerste kranen zijn al afgeleverd aan bekende kraanverhuurders, zoals Verschoor uit Sassenheim, Nederhoff uit Gouda en Koninklijke Saan uit Diemen.

In de stad wordt met een druk op de knop overgeschakeld op volledig elektrisch rijden (en hijsen).

Plug-in hybride

Wat kan deze stadsjongen dat andere kranen niet kunnen? Wel, hij heeft een dieselmotor, maar die drijft een generator/elektromotor aan. Op de snelweg zorgt de dieselmotor voor voldoende rijstroom en kan in principe oneindig ver worden gereden. Pas wanneer de City Boy stedelijke bebouwing nadert gaat de dieselmotor uit. Vanaf dan wordt het volledig elektrisch rijden met accuvoeding. Het elektrische bereik is circa 30 kilometer en dat is zelfs in de Randstad ruim voldoende. Eenmaal op de werkplek aangekomen gaan zowel het uitvouwen van de mast en jib geheel elektrisch en daarna uiteraard ook het hijsen zelf, gedurende circa 4 uren. Om de accu’s te sparen en de hijsduur te verlengen kan de City Boy met behulp van een laadkabel worden aangesloten op het stroomnet (16A of 25A en dat is nagenoeg overal voorhanden). Het is dus, net als bij elektrische auto’s, gewoon een Plug-in Hybride Elektrisch Voertuig (PHEV). Bijkomend voordeel is het stille gedrag van dit stadsjongetje, dat echter veel in zijn mars heeft.

De 3-in-1 chauffeurscabine kantelt mee bij oprichten van de mast en doet daarna dienst als lift en werkplek voor de kraanmachinist.

Nog een innovatie

De City Boy heeft nog een interessante innovatie: de cabine heeft een 3-in-1 functionaliteit. Op locatie wordt de cabine van de chauffeur namelijk op zijn kant gezet om dienst te doen als lift en uiteindelijk als werkcabine voor de kraanmachinist. In een kwartier tijd is de kraan hijsklaar te maken. Dat kan zelfs in smalle straten, want de 40 meter lange jib ontvouwt zich pas op 17 meter hoogte.

Het uitvouwschema van de City Boy begint boven de 17 meter, dus boven de meeste (binnen)stadsbebouwing.

De City Boy kan op vier hijshoogten worden ingesteld: 21, 24, 27 en 31 meter. Tot een vlucht van circa 12 meter kan tot 7 ton worden gehesen. Op zijn verst (40 m) en in de meest ongunstige stand ten opzichte van de onderwagen is nog 1.350 kg haalbaar. Op 30 meter vanaf de mast en onder een hoek van 45 graden kan tot 1.700 kg worden weggezet tot een haakhoogte van zo’n 55 meter hoogte. Om dat mogelijk te maken heeft de City Boy een stempelsysteem met een slim vergrendelingssysteem. De lasttabellen maken het mogelijk om te hijsen bij ongelijke afstempeling, hetgeen in de stad nog wel eens nodig blijkt.

Spierings Kranen
www.spieringscranes.com/kranen/sk487-at3/