Project in beeld

Actueel
Artikel delen

Renoveren en transformeren in een Amsterdamse uitgaansstraat

Middenin het centrum van Amsterdam, aan de bekende Reguliersdwarsstraat, is het gemeentelijk monument Munthof op grote schaal gerenoveerd en getransformeerd. Het leven op straat ging tegelijkertijd ongestoord verder.

Bron + beeld: Van Wijnen
Het project was een mooie uitdaging voor Barry Groenveld – projectmanager bij Cushman & Wakefield, Rembrandt Freitag – projectbegeleider bij Van Wijnen en Randolf Oudshoorn – hoofduitvoerder bij Van Wijnen. Samen vertellen ze over Munthof en wat bouwen in één van de drukste uitgaansstraten van Amsterdam met zich meebrengt.

Verouderd

Groenveld: “Munthof dateert uit de jaren 60 en heeft 7 verdiepingen, waarvan oorspronkelijk 5 parkeerverdiepingen en 2 verdiepingen met kantoren. Het gebouw was verouderd en niet goed onderhouden. De verbouwingswerkzaamheden zorgden ervoor dat Munthof weer meedoet in de Amsterdamse kantorenmarkt. Het is weer een gezonde en prettige omgeving om in te verblijven.

Er is rekening gehouden met de wens vanuit de gemeente Amsterdam om van het centrum een autoluw gebied te maken. De bovenste 2 parkeerverdiepingen zijn getransformeerd naar kantoren. De bestaande kantoorverdiepingen zijn gerenoveerd, mét behoud van het monumentale karakter.

Van links naar rechts: Rembrandt Freitag, Randolf Oudshoorn en Barry Groenveld.

Van label G naar A

Door middel van verschillende toepassingen is er een grote labelsprong gemaakt. “We hebben onder andere de gevels, vloeren, wanden en kozijnen geïsoleerd”, vertelt Oudshoorn. “Het binnenklimaat wordt door middel van een klimaatplafond aangenamer en goed beheersbaar. Voor de koeling en verwarming via het plafond wordt gebruik gemaakt van 2 nieuwe warmtepompen. Verder is op verschillende plaatsen gerecycled materiaal toegepast. Het akoestische spuitwerk bestaat bijvoorbeeld uit oude krantenknipsels.”

Glazen dakconstructie met groen dak

Op het dak van Munthof is een extra verdieping gerealiseerd; een bijzondere glazen constructie. Op de dakconstructie is een groen dak aangelegd. “Het is een waterbuffer, een soort spons”, vertelt Barry. “Door extremere regenval en het gebrek aan groen in de steden ondervinden we steeds vaker wateroverlast. Bij de toepassing van een sedumdak, groen dak, wordt het water opgenomen en als het dak verzadigd is, loopt het water langzaam en gecontroleerd weg. Zo voorkom je ondergelopen straten.”

Voor de realisatie van de dakconstructie zijn verschillende maatregelen genomen. Oudshoorn: “Op de grond hadden we geen enkele ruimte. We ontvingen daarom wekelijks een levering staal, welke met een autokraan naar boven is gehesen. Middels het toepassen van een zogenaamde gekko-kraan is de constructie volledig op het dak in elkaar gezet.”

Logistiek

Er werden ook logistieke maatregelen getroffen. “Voor de werkzaamheden aan de gevel is gebruik gemaakt van hangbakken in plaats van steigers”, vertelt Freitag. “De smalle stoep bleef voor voetgangers bereikbaar. Bevoorrading loopt hoofdzakelijk via de oude opgang van de parkeerverdiepingen. Middels een heftruck is alles naar de juiste locatie gebracht. Het glas werd middels een autolaadkraan met glaszuigers over de weg heen op locatie geplaatst. Een verkeersregelaar begeleidde voor de veiligheid het passerende verkeer.”

Randolf vult aan: “Naast deze maatregelen is ieder transport ruim van tevoren ingepland, want in de Reguliersdwarsstraat is geen tijd om lang stil te staan. Dat deden we samen met onze samenwerkingspartners op basis van de LEAN planning. Iedere ochtend bespraken we met elkaar de dag die voor ons lag.”

Vertrouwen

“Er lopen veel processen door elkaar en dat maakt dit project complex, maar wel extra bijzonder”, vertelt Groenveld. “Je hebt met verschillende werkzaamheden en partijen te maken op een heel klein stukje land.” Freitag en Oudshoorn vullen aan: “je hebt allemaal één doel voor ogen en maakt met elkaar een goede sfeer. Soms zijn dingen ingewikkeld, maar het project, de reuring in de buurt, wat we hier samen hebben gemaakt. Dat is bijzonder.”

Creativiteit vereist

Op een project waar geen ruimte is voor een bouwplaats moet je creatief zijn. Oudshoorn vervolgt lachend: “Ik heb vanuit mijn rol als hoofduitvoerder heel wat bouwplaatsen gezien en op veel binnenstedelijke projecten gewerkt, maar Munthof staat qua complexiteit op nummer 1. Het is een uitgaansgebied en het leven op straat moet te allen tijde doorgaan. Allereerst is communicatie enorm belangrijk. Samen met hebben we alle gebruikers van de omliggende panden stuk voor stuk benaderd. We maakten diverse afspraken en legden onze plannen uit.”

BouwTotaal