Fysieke verkoop blijft populair

Artikel delen

De online verkoop van bouwmaterialen en gereedschappen is de laatste tien jaar geëxplodeerd. Betekent dit het einde van de traditionele fysieke verkoop vanuit de talrijke vestigingen van de gereedschappenhandel? “Nee, zeker niet. Wij hebben zelfs vaste klanten die ’s morgen om 7.00 uur een bakkie komen doen om collega’s te spreken en dan zonder iets te kopen weer gaan”, zegt Rick Badoux, retail marketeer van het snel groeiende Toolstation.

Tekst: ing. Frank de Groot

Begin 2018 telde Toolstation nog circa twintig vestigingen in Nederland. Inmiddels zijn het er al 57. Het bedrijf levert naast gereedschap, bijvoorbeeld ook installatiematerialen, bevestigingsmiddelen, hang- en sluitwerk, kranen & douches, verlichting, verwarming, opbergsystemen en werkkleding. Een snel groeiende productengroep is het tuingereedschap.
Toolstation is onderdeel van de Travis Perkins Group. Deze Engelse organisatie heeft meerdere bouw gerelateerde ondernemingen in Engeland, België en Frankrijk. Alleen al in Engeland bevinden zich 400 vestigingen van Toolstation. De vestigingen werken met balieverkoop: de klant komt binnen en geeft aan wat hij wil hebben. Badoux: “Je hoeft dus niet eerst een hele winkel door te lopen en te zoeken. Voor de balie vindt de klant ook productcatalogi en bestellijsten. Je kunt er wel een digitaal scherm neerzetten, maar wij merken dat de klant het liefste even door een fysieke catalogus heen bladert. Meestal weet de klant echter al heel goed wat hij wil hebben. Door dit concept kunnen wij ook met lage prijzen werken. We hebben geen dure winkels met veel personeel.”

Zakelijk en doe-het-zelf

Toolstation richt zich hoofdzakelijk op de professionele markt en dan vooral de zzp’ers en kleine bouwbedrijven. De vestigingen openen om 7.00 uur, waarna klanten vaak onder het genot van een kopje koffie onderling even bijpraten. Sommigen vaste klanten verlaten dan zelfs de vestiging weer zonder iets gekocht te hebben; dat doen ze de volgende keer dan wel weer. “Hierdoor merk je dat een fysieke vestiging heel belangrijk is voor veel bouwprofessionals. Bovendien kunnen ze de gekochte materialen direct meenemen. Prettig is ook dat we 95% van de producten gewoon op voorraad te hebben. In geval van nood kunnen we een klant verwijzen naar een dichtbij gelegen andere vestiging”, aldus Badoux.

Makkelijk bestellen

Een klant heeft diverse opties om producten te bestellen. Dat kan fysiek aan de balie, maar uiteraard kun je ook online bestellen. De producten zijn dan de volgende dag af te halen in de vestiging naar keuze. Een derde optie is ‘Click & Collect’. Badoux legt uit: “Je bestelt en betaalt dan online en tien minuten later haal je de bestelling al op in een Toolstation-vestiging naar keuze. Je kunt dus ook voor de vestiging vanuit je auto met de smartphone een bestelling doen en die dan 10 minuten later binnen ophalen. In de Coronatijd is deze wijze van bestellen overigens geëxplodeerd. Het is immers een handige optie om te voorkomen dat je met veel mensen binnen moeten wachten.”
Een andere service is de Toolstation ‘PRO-kaart’. Hiermee kan de houder eenvoudig zijn producten aan de balie betalen. De rekening wordt 14 dagen na het einde van de maand automatisch geïncasseerd. De kaarthouder ontvangt maandelijks een handig overzicht van alle rekeningen, zodat de belastingaangifte een stukje makkelijker wordt. “Kleine bouwbedrijven met drie tot vijf werknemers kunnen iedere werknemer een PRO-kaart geven. Die kunnen dan op rekening van het bedrijf materialen inkopen. Daarnaast kun je met de PRO-kaart ook genieten van vele andere voordelen. Zo ontvang je altijd als allereerste de nieuwste catalogus en krijgt men af en toe een leuk extraatje.”

Van snoer naar accu

We vragen tot aan Rick Badoux welke ontwikkelingen hij signaleert. “Je ziet duidelijk dat steeds meer professionals overstappen naar accu-machines. De kracht doet niet meer onder voor een besnoerde machine. Ook is er veel vraag naar voorzieningen voor stofvrij werken. We merken daarnaast dat veel klanten tegenwoordig met duurzame projecten bezig zijn. Daardoor is er veel vraag naar hulpmiddelen voor luchtdicht bouwen, zoals kitten en schuimen.”
Een interessante ontwikkeling is ook het initiatief van gemeenten om voor woningeigenaren vouchers te verstrekken voor het nemen van verduurzamingsmaatregelen aan de woning. “Er is een gemeente die vouchers van 70 euro verstrekt. Woningeigenaren komen daarmee in onze vestigingen om bijvoorbeeld deurdrangers, LED-verlichting, radiatorfolie, waterbesparende kranen of thermostatische mengkranen te kopen. Huurders profiteren vaak al van maatregelen die een verhuurder neemt, maar particuliere woningeigenaren zijn lastiger te bereiken. Dit soort stimuleringsmaatregelen helpt de bestaande bouw duurzamer te maken en daar werken wij uiteraard graag aan mee!”