Veiligheid als onderdeel van ontwerpfase

Artikel delen

Vaak wordt tijdens onderhoudswerkzaamheden pas over de veiligheid nagedacht als het gebouw er eenmaal staat. De airco-units moeten onderhouden worden of de zonnepanelen schoongemaakt. Dan komt men erachter dat er nog allerlei voorzieningen moeten worden getroffen om aan de wettelijke veiligheidsnormen te voldoen. Dit levert achteraf onnodig veel kosten en extra werk op.

Safesite adviseert om tijdens de ontwikkeling van nieuwbouw al rekening te houden met de voorzieningen die het veilig werken tijdens onderhoud mogelijk maken. Het bedrijf is expert in valveiligheid en helpt bij het maken van een veilige en duurzame keuze. Hier kunnen veel kosten en ‘gedoe’ achteraf mee bespaard worden. Bovendien voldoet men dan aan de huidige wet- en regelgeving. Sinds 2012 is het namelijk wettelijk verplicht om in de ontwerpfase al rekening te houden met de veiligheid tijdens toekomstige onderhoudswerkzaamheden.

De collectieve valbeveiligingsvoorzieningen hebben de voorkeur ten opzichte van persoonlijke valbeveiligingsmiddelen. Toch wordt er vaak gekozen voor deze laatste optie. De ontwerpers vinden een hekwerk of een verhoogde rand niet mooi en persoonlijke valbeveiliging, zoals een lijnsysteem, lijkt meestal goedkoper te zijn. Maar is dat wel zo?

Een hekwerk is duurder, maar als het er eenmaal staat, hoeft er verder nog maar weinig aan te gebeuren. Persoonlijke valbeveiligingsmiddelen moeten elk jaar verplicht gekeurd worden en de medewerkers getraind. Op de langere termijn levert de collectieve optie dus een besparing op. De belangrijkste reden om te kiezen voor collectieve voorzieningen is echter de veiligheid. Persoonlijke valbeveiliging stopt de val van een medewerker, maar een hek voorkomt een val.

Safesite
www.safesite.nl