fbpx

Luchtdichting op maat voor prefab dakkappen

Artikel delen

De vereiste luchtdichtheid van nieuwe hellende daken blijkt in de praktijk nog wel eens lastig te halen. Bij prefab kappen gaat het soms nog mis bij de nokaansluiting en aansluiting op muurplaat en/of woningscheidende wand. Celdex heeft in samenwerking met Linex, leverancier van prefab daksystemen, een afdichtingsconcept ontwikkeld dat gegarandeerd leidt tot een luchtdichte woning.

Tekst: ing. Frank de Groot

luchtdichting op maat

Na plaatsing van de Linex kappen met prefab luchtdichtingen op het project doet Celdex aanvullend een kwaliteitscontrole om te kijken of alle aansluitingen juist afgedicht zijn.

“Ik werd laatst gebeld door iemand die een blower-doortest uitvoerde bij een woningbouwproject van  een MKB-bouwbedrijf. Hij kreeg de woning niet onder voldoende druk. Dan weet je eigenlijk al bijna zeker dat de woning niet luchtdicht is”, zegt Ruud Robbe, Accountmanager Luchtdicht Bouwen bij Celdex. Dit bedrijf is al sinds 1983 producent van kunststofschuim afdichtingsproducten die thermisch, akoestisch, water-, slagregen- en luchtdicht zijn. Voorbeelden zijn Airseal Vulblokken en Strippen, Stelkozijnband, Pre-Seal schuimbanden, dakdoorvoer en meterkast manchetten.

In het Bouwbesluit (artikel 5.4) is opgenomen dat de luchtdoorlatendheid van de thermische schil van voor mensen verwarmde gebouwen niet groter mag zijn dan 200 dm3/s (qv10 ≤ 200 dm3/s) bij 10 Pa, bepaald volgens NEN 2686. Deze eis is echter niet erg ambitieus en wie wil voldoen aan de BENG-eisen komt al snel op een waarde van circa 0,4 – 0,6 dm3/s.m2 (let op: dit is een waarde per vierkante meter en niet het hele gebouw).

Kritische aansluitingen

“Bij de geteste woning kwam de luchtdichtheid niet onder de 0,89 dm3/s.m2 en dat is natuurlijk veel te hoog”, aldus Ruud. Zo lek als een mandje dus. Na bezoek van Ruud aan de bouwplaats wordt er al snel duidelijk wat de oorzaak is: “Ik ontdekte luchtlekken bij de nokaansluiting van de scharnierkap en de aansluiting op de muurplaat. Navraag bij de uitvoerder leerde dat er geen afdichtingsband was aangebracht tussen de muurplaat en de dakelementen. In de nok was pur-schuim gebruikt om de naad te dichten. En de aansluiting tussen de dakelementen was onderling ook niet extra afgedicht. ‘Er zit toch een profilering in die aansluiting’, was de reactie van de uitvoerder. Dit geeft dus maar aan hoe belangrijk het is om voor een goed afdichtingsconcept te kiezen. Ga niet achteraf nog naden dicht purren; dat werkt niet!”

Ruud ziet het ook nog vaak fout gaan bij daken waarbij de dakelementen tussen de woningscheidende wanden liggen, waarbij er boven de woningscheidende wand een brandscheiding wordt aangebracht, die bestaat uit een soort goot die tussen de dakelelementen wordt gecreëerd met een folie. De ruimte wordt uiteindelijk opgevuld met minerale wol. Hierover komen dan de doorlopende panlatten. “Hier ontstaan ook vaak luchtlekken tussen de dakelementen en de woningscheidende wanden. Wij adviseren hier het gebruik van op maat gemaakte Airseal Strippen, die de spouw lucht- en dampdicht afsluiten.”

Uitdaging

Met de komst van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) – het lijkt 1 januari 2023 te worden – moet er bij oplevering zekerheid zijn dat een gebouw aan de bouwregelgeving voldoet, dus ook aan de luchtdichtheidseisen. “Onder de noemer Dichtgarant hebben wij een compleet afdichtingsconcept dat volledig gefocust is op luchtdicht bouwen en zekerheid geeft dat bij juiste uitvoering wordt voldaan aan de eisen in het Bouwbesluit”, zegt Ruud.

Ook het afdichtingsconcept dat samen met Linex is ontwikkeld, valt uiteraard onder Dichtgarant. “We werken al lang samen met dit bedrijf en ook zij zien de luchtdichtheidseisen steeds meer toenemen, vooral bij energieneutraal of passief bouwen. De uitdaging is: hoe kan je ervoor zorgen dat een hellend dak na het plaatsen van de dakelementen gegarandeerd luchtdicht is? Denk daarbij ook aan de lastige detaillering bij hoek- en kilkepers. Dan moet je de afdichtingsproducten zoveel mogelijk in het prefab bouwproces laten meelopen. Daarbij worden de afdichtingsschuimbanden al in de fabriek aangebracht. Vervolgens mogen ze tijdens transport en montage niet beschadigen. Tot slot moet het schuimband na de plaatsing voldoende ingedrukt worden om de vereiste luchtdichtheid te halen en ook te behouden.”

luchtdichting op maat

Linex Scharnierkap elementen voorzien van Celdex Pre-Seal Soft. Latten met klossen zorgen ervoor dat de band beschermd blijft en niet wordt beschadigd tijdens transport.

Afdichtingssysteem

Het afdichtingssysteem dat voor Linex is ontwikkeld gaat uit van het fabrieksmatig aanbrengen van schuimband. “Ik kom op bouwplaatsen waar alleen Duits en Pools wordt gesproken. Dan wordt het al een uitdaging om uit te leggen hoe je daar een kap luchtdicht moet maken. Zorg dus dat de dakelementen al kant-en-klaar op de bouwplaats aankomen”, legt Ruud uit.

Het schuimband dat wordt gebruikt is een doorontwikkeling van de populaire Pre-Seal schuimband. Dit is een zeer fijn semi-geslotencellig polyurethaan schuimband voorzien van een low-friction toplaag. Deze laag zorgt ervoor dat het band sterk genoeg is en dat het niet beschadigt tijdens de montage. Speciaal voor onder meer prefab dakelementen is Pre-Seal Soft LF ontwikkeld. “Dit schuimband heeft aan een comprimering na montage van slechts 20 procent voldoende om te voldoen aan de hoogste luchtdichtheidseisen voor naden. Dan praat je over Klasse 3 met een qv;10 lager dan 0,15 dm3s.m2, dat gelijk staat aan passiefhuisbouw. Vaak is ook veel massa nodig voor de comprimering, maar dit schuimband comprimeert ook prima bij lichtere bouwdelen.”

Aansluiting van de Pre-Seal Soft en PVC 124 voor verticale en horizontale luchtdichting.

Seal4Prefab

Linex heeft de productie van dakelementen volledig geautomatiseerd. “Aan het eind van dit proces wordt  het schuimband handmatig rondom aangebracht. Hierdoor is de luchtdichting volledig sluitend. In de toekomst wil Linex het aanbrengen van het band ook automatiseren. Om ervoor te zorgen dat het  schuimband niet beschadigt tijdens transport en opslag voorziet Linex de dakelementen van klossen, waar het band keurig beschermd tussen ligt”, aldus Ruud.

“Ons doel is om onze afdichtingsproducten zoveel mogelijk in het prefab bouwproces te laten meelopen. Zo worden diverse ‘droge’ schuimbanden zoals Pre-Seal, Panelseal en Stelkozijnband prefab in de fabriek toegepast. Alle Seal4Prefab afdichtingsproducten zijn uitvoerig en succesvol getest op duurzaamheid, lucht- en slagregendichtheid, waardoor hoge prestaties worden geborgd. Seal4Prefab is speciaal ontwikkeld voor de prefab bouw & industrie. Met dit systeem wordt er flink bespaard op applicatietijd op de bouwplaats en hebben bouwstof en weersomstandigheden geen invloed meer op de kwaliteit van de afdichtingsproducten.”

Celdex
www.celdex.nl